Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc70er
hej

Jag köpte en xc70 -03 i våras som jag är nöjd med.
Saken är den att jag var ute efter en xc90 när jag började kika på volvo bilar men hittade då min nuvarande xc70 till ett bra pris så jag kunde inte
låta bli och Xc90 i dessa årsmodeller var ganska dyra vid tillfället.

Nu har jag fått erbjudande att byta min 03 mot en 03 samma utrustning,mätarställningen är samma runt 14.000 mil svenskåld och fullservad som min.

Jag skulle få lägga några lappar i mellan, Är det en bra affär om bilen är vällvårdad eller står sig xc70 bättre än xc90ín? motorn i båda bilarna är en 2.5t.

Har läst att det var lite barnsjukdomar på dessa bilar men dom måste väll vara åtgärdad vid detta lag?
Och hur är bränsleförbrukningen jämfört med min xc70?

Ha en bra dag

Robert
Varför du vill satsa på en XC90 med 7-8 år och 14 000 mil på nacken, får jag fråga? Har du funderat på skatt och försäkring? XC90 är inte billig att skatta och försäkringen gör inte plånboken några tjänster. Jag tror ägandet och underhållskostnaderna för bilen blir långt mycket dyrare än vad du betalar för den i inköpspris. Vad har du fått för pris egentligen? Mellan 120 - 150 k bör du ligga på, ish.
av dbm
Hej!

Jag har en XC90 tidig '04 2.5T och så här ser det ut för mig beträffande fasta utgifter:
Skatt: 3600:- per år
Helförsäkring (inkl. självriskreducering vid viltolycka + "körvidare" försäkring): 3600:- per år (jag har lite rabatt då jag även har hem- och olycksfallförsäkring hos samma aktör)
Bränsleförbrukning: ca 12.2 liter (blandad körning med ca 45% stadskörning och 55% motorväg). Jag kör rätt så mycket så en full tank räcker ungefär 10-12 dagar och kostar mig ca 800-900:-

Utöver det är servicen inte allt för billig:
Olje- och filterbyten (standardservice) kostar mig hos Bilia i Lund ca 3000:-. Men jag har på senare tid gått över till Mechanum i Malmö då jag tycker att jag får MYCKET bättre service och bemötande där, priserna har än så länge varit ungefär lika. Storservice med kamremsbyte (18.000 mil tror jag - eller är det redan vid 16.000 mil?) vet jag inte (än) vad det kostar, men jag förbereder mig på ca 6000:- kronor.

Två däck fram (Mud&Snow/allvädersdäck, kärt barn har många namn och hatat barn har fler) kostar från 3000:- och då är det de billigare däcken vi pratar om. Man kan nog räkna med att en uppsättning framdäck håller tre terminer (en sommar + en vinter + en sommar). Bakdäcken håller mycket längre, kanske sex terminer.

Jag fick nyligen byta en styrbox som bland annat reglerar fyrhjulsdriften. Den gick på 20.000:- (!) Och jag har blivit varnad av andra XC90-ägare att även växellådan kan bli lite kinkig. Jag kan idag köpa en renoverad växellåda till min bil för ca 22.000:- kronor (om jag skickar tillbaka min defekta växellåda, frakt ingår i priset) och till detta kommer självklart arbetskostnader på verkstad (Bilia tar ca 25.000:- för detta summa summarum 45.000:- och uppåt). Så: var försiktig med växellådan (testa även att backa i uppförsbacke - det ska gå smidigt och tyst, inget hackande bör förekomma).

För övrigt är jag skitnöjd med min bil. Skulle jag byta idag skulle jag byta till en likadan (med 2.5T motorn) fast något nyare ('06 eller '07). Jämför man med övriga konkurrenter i samma storleksordning (X5, Q7 - som f.ö. är mycket större, Touareg eller Santa Fe) tycker jag att XC90 vinner alla dagar i veckan. Detta baserar jag på att jag inte behöver en sport-SUV (X5), jag har inte råd med über-lyx-SUV (Q7) och jag vill ha lite mer "lyx", typ riktigt bekväma säten, massiv - icke-plastig - interiör och enligt mig den bästa uppsättningen standardhögtalare som levereras i nyare bilar, än vad t.ex. Santa Fe kan erbjuda. Touareg upplevde jag som väldigt lik ur väldigt många hänseenden men den var något dyrare i både drift och underhåll och dessutom mer "skadebenägen".

Slutligen måste jag bara nämna att det är en väldigt stor bil. Även om XC70 inte heller är liten så är XC90 större och det märks dessvärre först när man måste panikbromsa eller göra en hastig undanmanöver. Dina absolut bästa vänner kommer i framtiden heta "framförhållning" och "avstånd" (du kommer vara en av de största personbilarna på vägen och kommer därigenom orsaka mest skada på andra vid en krock). Tycker du inte om de nya kompisarna ovan bör du avstå XC90 och dess gelikar :-)
av xc70er
Knight8806 skrev:Varför du vill satsa på en XC90 med 7-8 år och 14 000 mil på nacken, får jag fråga? Har du funderat på skatt och försäkring? XC90 är inte billig att skatta och försäkringen gör inte plånboken några tjänster. Jag tror ägandet och underhållskostnaderna för bilen blir långt mycket dyrare än vad du betalar för den i inköpspris. Vad har du fått för pris egentligen? Mellan 120 - 150 k bör du ligga på, ish.
skilljer inte mycket i försäkring,skatt ca 700kr år

runt 105.000kr för xc90ín
av xc70er
dbm skrev:Hej!

Jag har en XC90 tidig '04 2.5T och så här ser det ut för mig beträffande fasta utgifter:
Skatt: 3600:- per år
Helförsäkring (inkl. självriskreducering vid viltolycka + "körvidare" försäkring): 3600:- per år (jag har lite rabatt då jag även har hem- och olycksfallförsäkring hos samma aktör)
Bränsleförbrukning: ca 12.2 liter (blandad körning med ca 45% stadskörning och 55% motorväg). Jag kör rätt så mycket så en full tank räcker ungefär 10-12 dagar och kostar mig ca 800-900:-

Utöver det är servicen inte allt för billig:
Olje- och filterbyten (standardservice) kostar mig hos Bilia i Lund ca 3000:-. Men jag har på senare tid gått över till Mechanum i Malmö då jag tycker att jag får MYCKET bättre service och bemötande där, priserna har än så länge varit ungefär lika. Storservice med kamremsbyte (18.000 mil tror jag - eller är det redan vid 16.000 mil?) vet jag inte (än) vad det kostar, men jag förbereder mig på ca 6000:- kronor.

Två däck fram (Mud&Snow/allvädersdäck, kärt barn har många namn och hatat barn har fler) kostar från 3000:- och då är det de billigare däcken vi pratar om. Man kan nog räkna med att en uppsättning framdäck håller tre terminer (en sommar + en vinter + en sommar). Bakdäcken håller mycket längre, kanske sex terminer.

Jag fick nyligen byta en styrbox som bland annat reglerar fyrhjulsdriften. Den gick på 20.000:- (!) Och jag har blivit varnad av andra XC90-ägare att även växellådan kan bli lite kinkig. Jag kan idag köpa en renoverad växellåda till min bil för ca 22.000:- kronor (om jag skickar tillbaka min defekta växellåda, frakt ingår i priset) och till detta kommer självklart arbetskostnader på verkstad (Bilia tar ca 25.000:- för detta summa summarum 45.000:- och uppåt). Så: var försiktig med växellådan (testa även att backa i uppförsbacke - det ska gå smidigt och tyst, inget hackande bör förekomma).

För övrigt är jag skitnöjd med min bil. Skulle jag byta idag skulle jag byta till en likadan (med 2.5T motorn) fast något nyare ('06 eller '07). Jämför man med övriga konkurrenter i samma storleksordning (X5, Q7 - som f.ö. är mycket större, Touareg eller Santa Fe) tycker jag att XC90 vinner alla dagar i veckan. Detta baserar jag på att jag inte behöver en sport-SUV (X5), jag har inte råd med über-lyx-SUV (Q7) och jag vill ha lite mer "lyx", typ riktigt bekväma säten, massiv - icke-plastig - interiör och enligt mig den bästa uppsättningen standardhögtalare som levereras i nyare bilar, än vad t.ex. Santa Fe kan erbjuda. Touareg upplevde jag som väldigt lik ur väldigt många hänseenden men den var något dyrare i både drift och underhåll och dessutom mer "skadebenägen".

Slutligen måste jag bara nämna att det är en väldigt stor bil. Även om XC70 inte heller är liten så är XC90 större och det märks dessvärre först när man måste panikbromsa eller göra en hastig undanmanöver. Dina absolut bästa vänner kommer i framtiden heta "framförhållning" och "avstånd" (du kommer vara en av de största personbilarna på vägen och kommer därigenom orsaka mest skada på andra vid en krock). Tycker du inte om de nya kompisarna ovan bör du avstå XC90 och dess gelikar :-)
Vad ingår i servicen för 3000kr ??

Jag servar inte min bil enligt longlife,jag brukar serva med oljebyte runt 1000mil
och jag betalar då ca 1400kr för oljebyte inkl filter på volvo.
Jag blandade ihop det med diesel varianterna, som då kostar betydligt mer i skatt (länk till annan tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=33118). I övrigt håller jag med ovanstående, att satsa på något nyare. Med tanke på problem som kan uppstå med växellådan och styrboxen (om den nu är AWD) så kan det i längden bli dyrare. Sen har du ju storservicen med kamrem vid 18 000 mil.
av xc70er
Knight8806 skrev:Jag blandade ihop det med diesel varianterna, som då kostar betydligt mer i skatt (länk till annan tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=33118). I övrigt håller jag med ovanstående, att satsa på något nyare. Med tanke på problem som kan uppstå med växellådan och styrboxen (om den nu är AWD) så kan det i längden bli dyrare. Sen har du ju storservicen med kamrem vid 18 000 mil.
Vad skiljer det åt mellan 03-04-05?
skiljer mycket i pris ser jag på blocket mellan 03-05.
Jag kör bara 1000mil per år 80% stadskörning och jag brukar ha mina bilar max ca 4år.

jag är intresserad vad ni brukar få betala för en vanlig service olje,filter. Jag har märkt att det skiljer i visssa fall ganska mycket mellan volvo verkstäderna på bildelar och service.

mvh
Robban
XC90 lanserades ju 2002 för att sedan få en "facelift" 2006. Kort därefter kom en lite sportigare modell med R-design som tillval (2008-2009 kanske). Att priserna skiljer sig kan bero på väldigt många faktorer, behöver inte vara årsmodellen som påverkar.

Eftersom du kör ganska lite och mestadels stadskörning är det ingen hemlighet att din förbrukning blir ganska hög. En XC90 är dock ganska opraktisk i stan med tanke på dess storlek och tyngd.

Basservicen (olja, oljefilter, kupéfilter, mjukvaruuppdatering etc.) gick på runt 3 500 kr hos Bilia. Det är alldeles korrekt att priserna skiljer mellan verkstäderna. Min erfarenhet är att de mindre tar lägre betalt och gör ett bättre jobb än de större verkstäderna. Men nyttja Service 2.0 och hitta en mekaniker som du håller fast vid då det finns betydliga skillnader i form av bemötande och dyl.

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]