NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
jumu01 skrev:
hanss skrev:Fick tillbaka min D2 idag.. Kört 15 mil.. Förtidigt att säga något om förbrukning.. Men jag upplever ingen skillnad än.. S80 D5 som jag hade som hyrbil drog 0,48 vid samma körning... Väldigt frustrerande...
Mycket trist för dig hanss, hur tänker du gå vidare om det inte blivit bättre, byta bil? el kan du få ett återköp av bilen din?
Jadu, Blir väl att försöka få lämna tillbaka bilen/byta till en likvärdig... Bilen har i princip strulat sedan jag tankade den för första gången. Vet dock inte hur länge man ska låta dem hålla på innan man ska kräva att få byta bort skiten..
hanss skrev:
jumu01 skrev:
hanss skrev:Fick tillbaka min D2 idag.. Kört 15 mil.. Förtidigt att säga något om förbrukning.. Men jag upplever ingen skillnad än.. S80 D5 som jag hade som hyrbil drog 0,48 vid samma körning... Väldigt frustrerande...
Mycket trist för dig hanss, hur tänker du gå vidare om det inte blivit bättre, byta bil? el kan du få ett återköp av bilen din?
Jadu, Blir väl att försöka få lämna tillbaka bilen/byta till en likvärdig... Bilen har i princip strulat sedan jag tankade den för första gången. Vet dock inte hur länge man ska låta dem hålla på innan man ska kräva att få byta bort skiten..
Kan bara tipsa dig om att jag hade ett liknande problem med min gamla V50 1.6D, drog mycket soppa men färddatorn visade inte att den drog så mkt som i verkligheten.
hade även en del ojämn motorgång, framför allt vid svag acceleration från 70km/h. upplevdes som små små ryckningar.
Det finns en tråd om detta i forumet nånstans.

Hur som helst efter mkt "ståpåsig" från mig så började de byta delar, det ena efter det andra. inget hjälpte tills de en dag chansade på att byta spridare.
Efter detta gick bilen hur bra som helst i flera tusen mil. jag sålde den i somras för en ny V50 classic 2012.
av waiko
Ska in med min d2 nästa vecka på första servicen. Bilen drar ju absolut inte enl spec. Men den dra heller inte över 0,6. Men man känner sej lite blåst av bilförsäljaren som sa att den är väldigt billig att köra. Vi får väl se vad den drar efter service, bara hoppas att den inte drar mera?
Vi får se. Ibland undrar man om 1,6d drive är bättre eller sämre?
av hanss
Klaga... Haft många lånebilar med D2 motorn och alla har hamnat runt 0,4l/milen.. Men jag kör lungt å sansat.
Bara en tanke som jag upptäckte nu när jag bytte till vintersulorna.
Bilen drar betydligt mindre med dessa i "orginal" storleken samt 3,0 i däckstryck(var så från Bilia).
Visserligen är min en V60 Drive med lite fetare sommarsulor än orginal.
Sedan börjar jag undra om det är olika energiinnehåll i dieseln mellan fabrikaten, verkar som att den drar mindre när jag tankar på min Volvo station gämfört med Preem.
Med båda dessa åtgärder föll förbrukningen från 0,61 till 0,51 (enligt färddatorn), återstår att se hur det är vid pumpen efter ett par tankningar.
av hanss
Min bil började också dra mindre.. Dock väldigt marginellt.. Gick ned från 0,65-0,7 till att ligga mer stadigt på 0,65.. Tycker dock det är på tok för mycket.. Det som stör mig mest är nog att jag nu inser att jag lika gärna kunnat köpt en S80 eller V70 D5 och kört på samma eller tom lägre förbrukning..
Den minskningen var inte mycket att hänga i granen, se till att du får bilen utbytt då den inte håller måttet, tycker verkligen du varit tålmodig med strulet runt den höga förbrukningen.
titta på spritmonitor.de, av alla de som matat in sina värden så bör du åtminstone ligga på medelförbrukning eller nånstans i närheten. skiljer det mer får du stå på dig att de byter spridare eller vad nu felet kan vara.

lite statistik över verklig medelförbrukning.

V50 1.6D 109hk 2008 5,75l/100km
V50 1.6D 109hk 2009 5,29l/100km
V50 D2 115hk 2010 5,79l/100km
V50 D2 115hk 2011 5,54l/100km

Här ser man att gamla motorn är snålare, och det är ungefär det jag upplevde med min gamla 1.6D 109hk jämfört med min nuvarande.
Att den sen är betydligt törstigare än vad den ska vara enl pappret är en annan sak.
Verkar som biltillverkarna ljuger mer o mer. gamla V50 1.6D var specad till 5.0 blandad, som sagt den nya till 4.3 och det är bara bullshit. i alla verkliga mätningar är D2 törstigare.
Sen, stirra dig inte blind på färddatorn. exvis en V70 D5 hamnar snittet på 7,43l/100km
av hanss
Körde ju själv en S80 D5 i 50 mil å hamnade på 0,48 vid tankning.. Svårt att tänka mig att man hamnar på 0,74 med en V70.. Iaf inte på lång pendling i 90-95 kmh
Jodå på landsväg under 100km/h går de flesta bilar köra riktigt snålt. jag blev mäkta förvånad när jag körde farsans V70 2.4 170hk bensin , på 0,67l/mil det var då 70-80 och 90 väg med försiktig körning. men snittet på hans V70 är närmare litern.
Kör jag samma körning med min V50 D2 kan jag pressa ner den till 0,43l/mil.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 51
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]