Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Memme
Har en 740 GL -90 med 230f-motorn som länge har spökat vad gäller tomgången. Vid kallstart är det alltid bra och vid varmstart så ställer sig tomgången perfekt hälften av gångerna. När man har kört lite och trampar ur för att stanna så kan tomgången gå upp mot 1500 varv. Så länge bilen rullar aldrig så lite är det hög tomgång och när bilen står helt still så sjunker tomgången cirka 200 varv och lägger sig någonstans mellan 1100 till 1300 varv. Bilen är som en periodare för det kan gå några veckor när han är tämligen normal för att sedan återgå till detta knepiga beteende. Vid släpp på gasen så är "motorbromsen" ryckig.
Har försökt att åtgärda och gjort bl.a. följande: rengjort spjällhus och tomgångsmotor, bytt ut till två olika beg. databoxar. Felkoderna säger lamdasonden som är uppmätt och visade inget fel. Har även sprutat startspray runt slangar och insug utan att få någon reaktion. Har provat med annan luftmassemätare och även kört utan. Finns det någon som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är ditt avgassystem tätt, om du har läckor före lambdan kan det hända att lambdan inte kan jobba korrekt. Sen tycker jag att du skall kolla kablage och kontaktdon till systemets tempsensor samt kontrollera nämnda sensors funktion. Har du provat att spruta startgas under insuget också, det är ganska vanligt att läckor kan uppstå under insuget i packningen.

Mvh GK
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.