Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av audiman
Skulle starta upp min 740turbo -1986:a, efter en längre tids vila.
Batteriet var helt dött. Hämtade den stora laddaren. Mörkt och trångt.
Satte tydligen klämmorna på fel plats... Helt åt helv-te!
Amperemätaren stod på 40a. Försökte starta, men gick rätt sakta.
Ökade då på till 60a. Då snurade de på rätt bra.
Men märkte att det läckte ut bensin från min tillsatsbränsletrycksregulator.
Br.pumpen har väl gått på fel håll, tror jag.
En lite rökpuff, från generatorn, gjorde att jag då dubbelkollade kopplingen av batt.laddaren.
Ridå!!!
Förstår ju att jag har förstört generatorn, men vad mer tror ni har gått sönder???
Blev riktigt förbannad, på mej själv.
Kollade om jag hade gnista på stiften, men det verkar inte så.
Slog igen huven, lite försiktigt...
Har ni några förslag?
Glömde berätta, men bilen startade narurligtvis inte.
Mvh
Användarvisningsbild
av Camel
Välkommen till forumet!
Ett helt tomt batteri går att ladda upp polvänt. Dioderna i generatorn borde kortslutit laddaren så att detta inte sker men din laddare var kraftig nog att sabotera dioderna. Troligen kom röken du såg från dioderna. Du lyckades köra startmotorn men givetvis kunde inte bilen starta. Kolla säkringarna och notera om någon/några gått sönder. Om de är till för styrboxar eller reläer kan man ju hoppas på att något internt polvändningsskydd eller frihjulsdioder som finns i en del boxar/reläer kortslutit så säkringen gått och räddat boxen. Kanske därför du inte får gnista (jag antog att du testade detta med rätt polaritet annars går det inte).
Fixa generatorn eller koppla bort och isolera kabeln noga före provstart. Kolla så att ditt batteri inte är laddat polvänt eller skifta till ett annat batteri. Om alla säkringar är hela och bilen trots det inte startar börja felsökningen med boxarna. Prova från annan bil, det är det snabbaste. Det mesta i bilen för övrigt tål polvändning en kort stund. Dock finns farhågor för radio och instrumenthuset.
Användarvisningsbild
av toorop
gjorde samma sak när jag fick min första bil och såg knappt nått i garaget, bytte generatorn, kolla alla kablar, kolla säkringar och reläna.
ett relä pajja, eller det brann!
och några säkringar sköt.
generatorn pajja,

sen funka allt igen. Hade väl tur också.

Jag har inte berättat detta förens nu, men är glad att nån mer gjorde detta misstag så man slipper skämmas, Men man lär väl sig av sina misstag. Men detta berätta jag inte för min farsa som köpte bilen till mej. då hadet det blivit hus i helvete haha ! :-DD
av audiman
Tackar,för de snabba tankegångarna!
Har det lite tajt med tiden, nu.
Återkommer med lite info, snart.
Oh ja, jag vet att jag har varit en idiot!
Men, det hjälper inte nu...
Det är bara å ta tag i det.
Mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Man säger ju att det är av misstagen man lär sig, själv har jag gjort en massa misstag så jag måste ha lärt mig mycket. :)

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dioderna i generatorn brukar gå i kortslutning och rädda resten av bilen, så börja där.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, dioderna kortsluter så länge håller och de tål strömmen.
Men när man överskrider gränserna och dioderna går sönder så brukar dioder generellt få avbrott av överström och gå i kortslutning av överspänning. Undantag finns. Definitivt ska TS börja med att kolla dioderna i generatorn.

TS hade en rätt kraftig laddare och skriver så här:
audiman skrev:Satte tydligen klämmorna på fel plats... Helt åt helv-te!
Amperemätaren stod på 40a. Försökte starta, men gick rätt sakta.
Ökade då på till 60a. Då snurade de på rätt bra.
Jag tolkar detta som att TS lyckades få tillräcklig kräm så startmotorn gick att köra. Dvs. då har sannolikt dioderna gått sönder med avbrott i dem som följd. Då kortsluter dioderna inte laddaren längre. Batteriet var ju tomt så då är det möjligt att det börjar ta laddning med omvänd polaritet. Vi får se när TS rapporterar vad som gått sönder. Med lite tur är det inte allt för mycket...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Innan du fortsätter med felsökning bör du skaffa ett friskt batteri.

Mvh GK
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]