Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
fragme skrev:ja tänkte shipa den så ja kom upp i 200hk.. har orginal nu "170". finns de då större anledning å tanka 98 ?

vågar ej lova, kolla hos dem du chippar hos. men tror inte den lilla skillnaden ska va märkbar (om det nu var till någon hjälp..)

Om inte annat; dra i 95 i tanken, åk till en verksta lr någon annan bilkunning å tryck lite lätt på gasen å be dem lyssna efter knackningar! simple as that ! :)
Användarvisningsbild
av fragme
tack tack
Användarvisningsbild
av Hot Chilli
fragme skrev:tack tack
Lycka till med trimningen 8)
av Addekarlsson
Alla bilar som chippas bör tankas med 98 oktan....
Detta för att chip är anpassade för att hantera 98 oktan, om man inte har kommit överens med säljaren av chippet att man vill tanka 95 oktan.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Hot Chilli
Addekarlsson skrev:Alla bilar som chippas bör tankas med 98 oktan....
Detta för att chip är anpassade för att hantera 98 oktan, om man inte har kommit överens med säljaren av chippet att man vill tanka 95 oktan.

Mvh/ Adde
Känner inte motorn av det själv :shock:
av Addekarlsson
För att man ska kunna utnyttja chippet rätt, så ska det tankas 98 oktan, så är det bara. :wink:
För när man chippar så åtsidosätter man såna funktioner. Varför skulle man annars chippa? :D

Mvh/ Adde
av alan
Hot Chilli skrev:
Silver.Swe. skrev:citerar från "alan" :

"Spika är det som händer när bränslet exploderar i stället för brinner.
Ex som i dieslar, där det typiska knaknings ljudet uppstår.

Oktanhalten är spikningsmotsåndet i bränslet. Desto högre oktanhalt desto bättre spiknings motståndighet.

En motor med hög komprision ex turbo motorer eller trimade motrorer eller motorer som man har planat toppen har högre komprsion i motorn än "normala" motorer.
Därför så kan man köra en vanlig motor på 95 oktan.

Medans om man har skruvat upp trycket i på turbon och man hör att den börjar spika så bör man höja oktanhalten. "
Riktigt frym förklaring :D Tack :!:
Jag har tankat 98 dom senaste gångerna men igår fanns det bara 95 :???: Gör det något om jag tankar 95 någongång?

Tack tack det är roligt att man kan göra någon nytta.
av B. Söderberg
Hej
Jag har chippat min 850 turbo sedan ca 2 år sedan och kör uteslutande med 98 oktan. Det är en märkbar skillnad i gången mot 95.
Så jag tycker du ska köra 98
av *pettson*
B. Söderberg skrev:Hej
Jag har chippat min 850 turbo sedan ca 2 år sedan och kör uteslutande med 98 oktan. Det är en märkbar skillnad i gången mot 95.
Så jag tycker du ska köra 98
Låter trist att din motor måste vara lite eftersatt? 98 oktan gör ingenting för din motor förräns du har ett laddtryck som är såpass högt att 95 oktan inte räckt till.
Så om du märker skillnad i gången på motorn under normal körning är nånting väldigt fel, tändmappen är inte så upplagd att den inte klarar 95 oktan galant. Din motor är optimerad för 98 oktan när du kör ladd... Och den nyttjar INTE ett dugg mera än dom 95 oktanen när du inte kör på mera än 0,6 bar ladd.. MEN tro kan förflytta berg..
Det är samma tro som får folk att handla shells *superbensin*... :lol:
Min 850 har gått chippad med 95 oktan dom senaste 11000milen och nya motorn jag byggde nu är baserad på 95 oktan landsväg/ stad ELLER 95 oktan med ca 25% etanol om jag får rejslust.. men då laddar det 1,3 bar ända till varvstoppet.. och DÅ som först behövs mera än 95 oktan..
av Lasse81
Låter konstigt om du inte skulle kunna köra på 95 oktan.
Du får antagligen ut en högre effekt och möjligen lite lägre förbrukning med 98 oktan.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]