Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du skriver att du provat med annan LMM, var det samma Boschnummer på den som på den som satt till original?
Har du möjligen läckor i avgassystemet före Lambdan?

Med dom symptom du har är de troliga felorsakerna att Lambda, LMM eller insprutningsbox börjar uppföra sig konstigt efter ett tag och troligheten är i nämnd ordning.

Har du mätt upp funktionen hos Lambda respektive LMM?

Mvh GK
Lambdan är ny, så den hoppas jag innerlift att den fungerar, packningen i grenröret bytt inget läckage efter motorn så att säga,,
Samma nr på LMM och den som sitter i nu funkar enligt platinatråden varmkör höjer motorvarvet till ca 2100 varv sen stänger av efter 4 sek brinner tråden i 1 sek..
Insprutningsboxen ska ju enligt volvo reservdelar absolut inte gå sönder på den modellen...
Tyvärr har vi ju inte lyckats få lös tempgivaren som sitter vid 3 e cylindern men snart e det ju bara den kvar att byta...
Säkert bara någon liten skitgrej som felar gäller bara att hitta den..

Tack för tipsen, allt är guld värt just nu..
Nillan
Har kört en hel flaska startgas idag oxså utan att varvet höjdes nå..
Kollade även alla slangar igen när vi ändå hade lös insuget..
hade lös och rengjorde och testkörde tomgångsmotorn igen...
Kolla vilka de 3 sista siffrorna i Boschnumret är på din insprutningsbox.

Mvh GK
Nu är det mesta bytt och nytt.. dock inte tempgivaren då volvo hade skickat fel givare...
Bilen går nu bra kall som varm om man inte har i LMM ,motorlampan lyser, så länge man smyger igång bilen utan att ge för mycke gas så går den riktigt bra, mkt gas gör att den dör..
Inte hunnit kolla felkoder idag
Om man kollar Lmm som jag nämnt tidigare kan man då vara säker på att den fungerar...har ju 2 LMM och den ena glöder inte men den andra följer kollen och glöder till i 1 sek, 4 sek efter att man stängt av motorn..
När mototrlampan lyser kan den nya lambdan vara trasig.. dålig jord.. eller nått annat...
Är inte så haj på el så vill inte pilla i kontakter och mäta!

Mvh Nillan
Nillan skrev:jetronic boxen har nr 0280 000 561
Om Volvo påstår att dessa boxar aldrig krånglar så talar dom mot bättre vetande, min ena 244:a hade, som det visade sig, fel på boxen. Det kan vara ide att försöka testa en annan box. Förutom -----561 så funkar ---951 också, det är den sista versionen för LHJ 2.4.

Mvh GK
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]