Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Värmaren innehåller rimligen en liten bränslepump en luftfläckt glödstift möjligen en kylvätskepump ett styrsystem sen så drar den även på kupefläkten för att värma kupen och går matningen till fläkten via värmaren så kan det bli en hel del ström 25A x 14V blir visseligen 350watt men batteriet är ju å andra sidan ganska fläskigt.
Men det är inte sannorlikt men å andrasidan inte omöjligt att den ligger och drar 300watt/h
Här får ni lite fakta om bränslevärmaren.
Tekniska data
Maximal uppvärmningstid (min.) 60
Uppvärmningseffekt (kW) full belastning / delbelastning 5.2 / 2.6
Bränsleförbrukning (l) vid en uppvärmningstid på 20 minuter. med full belastning* ca. 0.21
Effektuttag ( W ) full belastning / delbelastning 32 / 22
Mått (mm) Längd x bredd x höjd 214 x 106 x 168
Vikt uppvärmningsenhet (kg) 3.2
Källa: http://www.webasto.se/personbil/bilvarmare/mellanklass/

Hur det fungerar: http://www.webasto.se/personbil/video/
Då måste den lastas med andra matningar för 32W då hade en 5A säkring varit ok...
Följande förbrukare belastar säkring nr. 10 på som är på 25A:

-Parkeringsvärmarenheten
-Eldriven kylvätskepump
-Eldriven bränslepump för värmaren

Frågan är om pumparna ingår i effektsiffran 32W, de matas via värmarenheten.
De blitr till och köra med en tångamperemeter för och veta.
Hmm Kollade på Cox:s filmer och det ser ut som att de ingår i den totala förbrukningen.
Och då återstår bara möjligheten att det är en ("Brygga"/extra matning) från bilens ventilationsfläkt som suger ström
Cox skrev:Det är det troligtvis, uppgifterna kommer från Webasto och dom har nog inte räknat vad resp bil modells fläktar förbrukar. Troligtvis är uppgifterna baserade på vad deras värmare förbrukar.
...Men säkert på vad deras pumpar drar...
Strömförbrukningen av pumparna borde ingå i värmeenhetens spec. då de är anslutna direkt till den. Strömförbrukningen hos kupéfläkten tillkommer sannolikt. Den kan dra mycket ström.

Men diskuterar vi rätt värmeenhet? Den värmeenhet som finns i Volvos kopplingsschema är ansluten till CEM via CAN-bus. Har Webastovärmare CAN-bus?
Trångt som fan så någon meggning blir det inte.
Frun skall upp till jobbet kl 5 i morgonbitti så nu sitter motorvärmaren i men sladden till kupevärmaren är urdragen kom jag på nu och jag vågar inte knalla ut en gång till för hon sovet så lätt :oops:
Hon kommer att bli sur som fan...

Var ute vid 12 tiden och skulle rigga men då såg jag att hon hade gjort det redan, får väl säga - men kollade du inte det?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Dock ej livstidsgaranti på delen, endast gar[…]

Enligt principen att man inte ska ta något f[…]

Man ska inte princip aldrig sätta tillbaka […]

Tysta sommardäck V90

Upplever ni att bilen lätt får ”S[…]