Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag skall köpa nya däck till kärran xc90 7 sits. Har idag 235/65/17 gislaved och väldigt nöjd med dessa. Jag blivit erbjuden att köpa Goodyear ultra gripp 500 dubb till riktigt bra pris. Dock i dimension 245/65/17. hur passar de originalfälgen. Och hur funkar dessa på snö? kommer bilen att kana?
av TomasL
Det ska inte vara något problem att ha dom på fälgen men dom blir ju högre så rullomkretsen öker och hastighetsmätaren kommer att visa fel. Men det är ju inte så mycket bara du är medveten om det.
av TomasL
Perra83 skrev:Visa fel? Den kanske visar rätt istället. Det blir nog bra med dom däcken.
Ja den kommer att visa fel jämfört vad det är tänkt att den ska visa men i praktiken så kan det ju bli så att den visar mera rätt.
Det finns en juridisk aspekt också: Jag vet inte hur mycket man får öka på diametern på hjulen (jag tror man får gå upp 5% på omkretsen eller något sådant). Jag påstår inte att däcken i fråga överskrider det tillåtna, jag menar bara på att det kan vara värt att kolla upp innan farbror blå upplyser en om det (eller, för all del, farbror besiktning underkänner bilen).
dbm skrev:Det finns en juridisk aspekt också: Jag vet inte hur mycket man får öka på diametern på hjulen (jag tror man får gå upp 5% på omkretsen eller något sådant). Jag påstår inte att däcken i fråga överskrider det tillåtna, jag menar bara på att det kan vara värt att kolla upp innan farbror blå upplyser en om det (eller, för all del, farbror besiktning underkänner bilen).
Är det bra mönster, däcken går fritt i hjulhus, samma tum på däck och så då säger varken polis eller besiktning ett skvatt.

En XC ska ha feta sulor, bara bra på leriga vägar :wink:
av TomasL
Det finns mycket riktigt en regel som säger att du får max öka omkretsen med 5% mot det som står i reg. beviset. Dock är det nog ingen som kollar detta. Men i ovan fall tror jag att ökningen blir någonstans 1,5% så det är grönt. Men som sagt tänk på att hastighetsmätaren kommer att "ändra sig" lite. Men som sagt inte heller det är så mycket så att man egentligen behöver att bry sig.

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]