Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buuyuu
Tja. Nån som har erfarenhet av ovan?

321hk och 456Nm, pallar bilen det?

/Fredrik
OBS jag frågar inte om den behöver det, bara om den klarar det.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Jag skulle inte trimma en T6:a. speciellt de tidiga automatlådorna var inte så starka. Och de ligger nog rätt nära marginalen.
av buuyuu
Jag har faktiskt inga planer på att trimma den. Tycker 272hk räcker till min körstil (lugnt och gubbigt utom vid omkörningar som jag vill ska vara över så snabbt som möjligt :twisted: )

Bara nyfiken i allmänhet.
Användarvisningsbild
av elmuppo
buuyuu skrev:Tja. Nån som har erfarenhet av ovan?

321hk och 456Nm, pallar bilen det?

/Fredrik
OBS jag frågar inte om den behöver det, bara om den klarar det.
2002-> så klarar den det ganska bra. Då har de en uppdaterad låda,
men jag hade inte kört kickdown från stillastående varje dag.

Jag har en 99:a, som jag har uppdaterat och tagit bort hastighetsspärren på,
och det räcker ganska långt.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har en bekannt i Danmark som har gjord detta.

En tid efter rasade växellådan (den gamla 4-stegade som Volvo köpte någonstans). Det var ett stempel som slutade fungera på grund av för varm olja (altså otillräcklig kylning).

Det har jag hört är ett vanligt problem - och i det här fallet fanns inte reservdelar och hela lådan skulla bytts.

Jag ville absolut inte göra det på de första modellar med 4-stegad automatlåda.

VH Esben
av haxpet
Vad får du för vridmoment?

Vad jag vet så borde Volvos lådor hålla för ca 420-440Nm för en automat, och 450Nm för manuell. Dom där siffrorna kan nog kasta lite.

Det värsta som kan hända när man gasar på är att ett hjul börjar studsa, dvs spinner loss och får grepp, sinner loss och får grepp i snabb takt. Sånt äter växlelådor.
Användarvisningsbild
av elmuppo
haxpet skrev:Vad får du för vridmoment?

Vad jag vet så borde Volvos lådor hålla för ca 420-440Nm för en automat, och 450Nm för manuell. Dom där siffrorna kan nog kasta lite.

Det värsta som kan hända när man gasar på är att ett hjul börjar studsa, dvs spinner loss och får grepp, sinner loss och får grepp i snabb takt. Sånt äter växlelådor.
De borde det. Men lådan på S80 T6 är inte Volvos utan en GM (general motors) som volvo använder. Tyvärr sparades det in på vissa detaljer så lådan blev en svag historia. Redan orginal så balanserar vridmomentet på vad lådan klarar. 2002 gjordes vissa förändringar, men lådan var aldrig någon stark del.
Användarvisningsbild
av eccy243
Man ska tydligen få ut 560 Nm... Antar att GM-lådan inte pallar det så bra.
av matzen10
haxpet skrev:Vad får du för vridmoment?

Jag har hört det samma, apropå min egen kärra 2,5T som har BSR1. Drivlinan klarar samma belastning som T5, därför är det (i det fallet) inga bekymmer på den punkten.

---> M
Ford hobby husbil chassinummer

Varför måste jag det. Den går ju […]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]