Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Well that settles it!

Då tycker jag att vi fortsätter att prata om Volvos automatlådor till V70 modellen. Googlade lite på det och fann inget konkret om just det.
Så. Några frågor att börja med är;

Från vilket år kan man finna geartronic som automatlåda? Dvs den femväxlade som jag i sådana fall är ute efter..
Var det så fånigt att de hade med och utan geartronic ett tag?
Finns det flera varianter av Geartroniclådan? Nyare bättre uppdateringar på mekanisk nivå?
Värt att poängtera att Geartronic inte är någon viss växellåda utan enbart Volvos benämning på en automatisk växellåda med momentomvandlare där man manuellt kan växla genom att flytta växelspaken fram och tillbaka.
Har aldrig riktigt förstått vitsen med att kunna växla manuellt på en automatlåda. Vitsen med att ha automat är ju att den är automatisk så man slipper växla. Jag tror dessutom att lådan mår bäst av att få "sköta sig själv".
Frågan är hur mycket kontroll man vill ha kvar själv. Jag växlade aldrig manuellt förut, men gör det alltmer eftersom jag tröttnat på lådans dåliga omdöme i vissa lägen.
Om automatlådan hela tiden gjorde rätt skulle det inte behövas. Nu är så tyvärr inte fallet.

Ibland så vill man också ha lite högre motorvarv exempelvis med släpvagn i nedförsbacke. Men visst är det sällsynt att det behövs.
andreas_lofgren skrev: Ibland så vill man också ha lite högre motorvarv exempelvis med släpvagn i nedförsbacke. Men visst är det sällsynt att det behövs.
Jo men det har ju gått att göra även på tidigare på automatlådor. Men att använda lådan som en manuell vet jag inte om jag efterfrågar. Men nu finns möjligheten så alla blir nöjda.
KKR skrev:Har aldrig riktigt förstått vitsen med att kunna växla manuellt på en automatlåda. Vitsen med att ha automat är ju att den är automatisk så man slipper växla. Jag tror dessutom att lådan mår bäst av att få "sköta sig själv".
99 gånger av 100 sköter den jobbet bäst själv men den där hundrade gången är det fint att ha möjligheten, till exempel vid en omkörning. Då kanske man vill ha lite laddtryck redan innan man påbörjar omkörningen. Då kan man växla ned ett eller ett par steg precis innan man sticker ut i vänsterfilen. Det funkar också bra vid motorbroms vid långa medlut. På förra bilen, en S70 2,5t, brukade jag låsa lådan på en lägre växel i medlut för att få motorbroms. Det är väl ingen större skilnad mot det. Jo, omjag kör på en växel och trycker på gasen så växlar lådan inte ned. Det är bra om man vill gasa lite i ett motlut men ändå inte vill växla ned.

Tack Erik, ska klura lite mer på det hä[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]