Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
Händer inte mycket här.

Bilen har stått still den senaste tiden.. i väntan på pengar för att fixa koppling.
Under tiden har jag haft lite funderingar ang. byte till annat sprut.
Och kanske lite Andninghjälp.

Började väl med att ja hitta en 530 topp som ska planas, som nu är småportad. Dock utan spidarhålen i toppen som min som jag har nu har.
Så då funderade jag hurfan jag skulle göra med spridarna när jag bytt topp.. då kom jag på att man kanske ska byta sprut medans man ändå håller på?
Då kom ju såklart lh2.4 upp i huvudet direkt, men efter lite efterforskningar så är det mycket mer jobb än att byta till lh2.2..
Och lh2.2 härvor har jag liggandes, samt insug och allt annat som behövs.
Men då kommer nästa problem, tändningen. Det jag försöker få reda på nu är om den brytarlösa tändningen som sitter i nu funkar ihop med lh2.2 ?
Tror det kallas EZK- nånting..
Är det någon som vet om detta fungerar?
Och om det fungerar, så kan det hända att det åker på en turbo.
Som tätt följt av ett 2,5" system. Som ändå har varit en plan om det inte kommer i nån turbo.. då blir det ett extraktorgrenrör istället :wink:

Och om det inte fungerar så får jag väl få det att fungera.. byta tändning är ju inte så svårt iaf. Men hoppas på att det ska fungera med det som sitter i.

Vad tror ni om det?
Man får lite flashbacks när man ser en sån här bil. Farsan hade en sån här när jag var grabb. Kommer ihåg att när vi åkte 120 mil till nordnorge varje sommar så låg jag och brorsan längst bak med baksätet fällt och packning längs sidorna. Där hade man det bra och kunde läsa fantomen och göra roliga miner åt bilarna bakom. Säkerheten var inte lika prioriterad på den tiden, min fru som var minst av 4 låg på hatthyllan i en "bubbla" när dom åkte på semester. + att våra föräldrar av någon anledning inte hade några problem med att röka i bilen med oss ungar där bak. Hmmm vissa saker har i alla fall blivit bättre med åren med säkerhet och rökning. /Clas
Användarvisningsbild
av Ståhl
Ja att 245 är ypperligt händiga att sova i skuffen på vet man ju :wink:

Förövrigt så står bilen still fortfarande.. Var ut och startade upp den igår och den hoppade igång direkt.
Ska köpa en ny koppling nu i veckan och byta den till helgen hoppas jag. Sen får man väl se när toppbytet blir, eftersom jag måste fundera på om jag ska behålla k-jet eller sätta i lh2.2..
Men det lutar åt att byta till lh2.2 om det vill fungera tillsammans med den befintliga tändningen som sitter i nu.
Användarvisningsbild
av Ståhl
Fint att man får pengar på kontot samma minut som man fyller år.

blev ju direkt att klicka hem en sotningssats och en ny kopplingssats.

270684/9 Sotningssats Volvo B230 1 st 240,00
CK9258 Kopplingssats Volvo B23 22-splines 1 st 1 000,00

Bara att vänta på dom grejerna nudå, så kanske bilen lever igen inom kort.
ibland blir man bra jädra less på skiten.

Bild
Bild

Som ni ser så är lådan nere, m47 med GROVSPLINES.. aldrig sett någon sån tidigare.
Och sen djupa svänghjulet?! fan vilken jädra skit.
Så jag har köpt fel koppling.. så nu måste jag skicka tillbaka den ja köpte och köpa mig en med grova splines.
Samt troligtvis leta rätt på ett plant svänghjul så man slipper detdär djupa. Väger ju säkert ett ton.

Kan ju lova att jag svor en hel del när jag väl fick ner lådan och upptäckte detta. :-(O)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]