Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wanessa
När jag ändå är igång i forumet och ställer noobfrågor så kan jag passa på att fråga detta också:

Min bil, 240-86, är som en orm i låga hastigheter. Den gungar/vaggar om man kör i väldigt låg fart. Jag funderar på om det skulle kunna vara stötdämparna fram som är slut för jag tycker det låter lite mystiskt på förarsidan fram när man kör på ojämna vägar. Svårt att beskriva ljudet men känns instinktivt som att det skulle kunna låta så om man inte hade stötdämpare.

Så min fråga är: Kan jag kolla om stötdämparen fram är slut? Bör jag byta båda två fram om det är så? Måste man byta själva den där fjädern också då? Tyvärr är jag ingen kung på såna här saker så det blir ju till att lämna in den i så fall och frågan är ju om detta blir en stor kostnad? Jag har hört att det är svårt att byta fram, så det kanske blir dyrt med andra ord.
av rd350
Tryck bilen kraftigt neråt, sätt foten på stötfångaren och tryck till, bilen ska gunga en gång och sedan vara helt still. Man bytar oftast bara stötdämparen såvida inte fjädrarna är brustna. Är nog ganska varierande kostnad från verkstad till verkstad men räkna att de tar betalt för ca 1,5 timme. Man bytar alltid dämparna parvis.
av Wanessa
Jag försöker lokalisera vad som är problemet med bilen, vilket inte är lätt, men den känns ganska dryg att köra. Det här är de fel jag tycker att den har:

1. Den "gnekar" (ger ifrån sig ett gnekande/skavande ljud) på vänster framsida när man kör på guppiga vägar.
2. Den vaggar/gungar från sida till sida när man kör i låg hastighet. Över 50km/h känner man inte av det.
3. Jag upplever/inbillar mig att man måste vrida ratten lite mer än vanligt när man ska svänga. Detta veta jag inte om det stämmer dock, för jag kommer inte ihåg hur det var förut.
4. Bilen går ryckigt i låga hastigheter (fast det lär ju inte bero på stötdämparna).

Jag tänkte ju då att det kan vara stötdämparna men enligt förslag ovan så försökte jag trycka ned bilen för att se om den gungade och det var svårt att se resultat. Känns som att man måste ha ganska stor kraft eller vara tung för att få till gungningar, och det får jag inte till. Om jag trycker ned hörnet med händerna och gungar bilar så tycker jag det verkar gunga lättare på den sidan som gnekar.

Verkar det vara stötdämparen då?
Bör jag lämna in bilen för felsökning eller bör jag lämna in den för att byta stötdämpare?
av Rådlös
Felsökning och stötdämparbyte (om du inte kan göra det själv) eftersom du har fler fel (olösta frågor, undringar, tvetydigheter etc. etc.)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla även framvagnen i stort, felet eller en del av felet kan bero på dåliga bussningar till krängningshämmaren.

Mvh GK
av Wanessa
gnestakalle skrev:Kolla även framvagnen i stort, felet eller en del av felet kan bero på dåliga bussningar till krängningshämmaren.

Mvh GK
Om det är den där krängningshämmaren, är det ett stort jobb att byta den då? Dvs, måste man ändå plocka ner stötdämpare och så så att kostnaden blir minst lika storsom att byta stötdämpare?

Mvh Wanessa
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är inget stort jobb och det är oftast bara bussningarna som behöver bytas. Kan ta lite tid om det rostat vid bultarna men allting är ganska lättåtkomligt.

Mvh GK

Nu har det bränt en kabel igen :D Har t&[…]

installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]