NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DavidC skrev:Tack. Då var 2875 från Bilia inte helt uppåt väggarna. Men Solna Bilteknik tar 1200 kr för samma service...
Håll dig ifrån dem om du inte vill bli skjortad...

.
Jag lämnade min kärra på service på Motorcentralen i Lund en gång, de var ju så mycket billigare än Bilia. När det var klart frågade jag om de hade bytt tändstift, nej blev svaret. Det skulle de ha gjort på Bilia, sade jag. Jo, vi har bytt tändstift, sade Motorcentralen då...

Jag bytte tändstiften själv, liksom luftfilter osv och har gjort all service själv sedan dess. Antingen får man betala rätt mycket för service eller så snålar verkstan in på något, är min erfarenhet. Man får vad man betalar för...
Det låter som om jag ska undvika Solna Bilteknik...

Bilia/Upplands motorforum skryter om att dom uppdaterar bilens programvara (värde enligt dom 995 kr). Är det nåt bara dom kan göra eller har tex Mekonomen samma utrustning och/eller avtal med Volvo?

Enligt mail från Bilia byter dom "olja, oljefilter, oljeplugg, kupéfilter samt uppdaterar mjukvara i styrenheter".

/David
torbjorn_75 skrev:Jag lämnade min kärra på service på Motorcentralen i Lund en gång, de var ju så mycket billigare än Bilia. När det var klart frågade jag om de hade bytt tändstift, nej blev svaret. Det skulle de ha gjort på Bilia, sade jag. Jo, vi har bytt tändstift, sade Motorcentralen då...

Jag bytte tändstiften själv, liksom luftfilter osv och har gjort all service själv sedan dess. Antingen får man betala rätt mycket för service eller så snålar verkstan in på något, är min erfarenhet. Man får vad man betalar för...
Bra karl reder sig själv 8)
Det är bara Volvo som uppdaterar mjukvaran i bilen.

Hur mycket det är värt kan man diskutera. På min V70 -05 kan jag inte säga att jag har något behov av uppdatering. På min xc70 -12 så ser jag fram mot nästa uppdatering.

Det vanliga med mjukvara är att den uppdateras ofta i början och betydligt mindre -- för att inte säga inte alls -- efter ett tag. I teorin kan Volvo uppdatera mjukvaran för att bättre hantera slitna komponenter, men jag har svårt att se att de skulle få någon större lönsamhet på det. Därför tror jag att det mest är en marknadsföringsgrej.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?