Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
Igår när jag var ute och körde så tändes plötsligt motorlampan, och fel meddelande "motorservice erfodras" tändes. Efter det så finns det ingen ork i bilen när man axar... Min mor hade samma problem med sin bil för några år sen och då var det LMM som var problemet.. Så idag rasslade jag iväg med bilen för att göra en felsök på den och fick då en lista med felkoder som ligger på den, dock ingen som indikerar på att LMM skulle vara problemet.. Är det nån som kanske har ett hum om vad som kan vara fel med bilen`? Det är en V70N -00 2,4D

Felkoder:
001E EGR omvandlare felaktig signal
0017 Glödrelä felaktig signal
0010 Turboreglerventil felaktig signal
0018 Elektroniskt styrd motorkudde felaktig signal

Dessutom fick jag en felkod på dieselvärmarn att det har vart 2 felaktiga starter av den...

Killen som gjorde felsökningen försökte radera felkoderna, men fick inte bort dom... Han rekomenderade mej att prova med en annan LMM och se om det kanske är den som är problemet ändå.... Men jag är tacksam om nån kanske kan ge mej lite fler tips... Ingen större lust att lämna in den till volvo och se pengarna springa iväg,,,,
av oldtimersmc
Kan hjälpa med att rengöra LMM
av emastar
Vi blåste rent LMM men utan resultat, provade med min mors gamla LMM bara för att se om bilen funkade annorlunda Ifall det är nåt annat fel. Men det beter sej likadant som med min LMM, så det är nog den som är problemet...
Användarvisningsbild
av hollan
jag förstår inte riktigt varför lmm skulle vara boven inga felkoder alls på den
du har ju felkod på turboreglerventil den gör bla att bilen blir orkeslös har din mor en likadan bil med audi motorn så prova med hennes
egr kan göra att den blir orkeslös
motorkudden tänder motorlampan men brukar inte redusera kraften i motorn
glödreläet gör bara bilen svårstartad inget som gör inverkan på kraften
alltså börja med att prova mors turboreglerventil är det enklaste att flytta över
av oldtimersmc
hollan skrev:jag förstår inte riktigt varför lmm skulle vara boven inga felkoder alls på den
du har ju felkod på turboreglerventil den gör bla att bilen blir orkeslös har din mor en likadan bil med audi motorn så prova med hennes
egr kan göra att den blir orkeslös
motorkudden tänder motorlampan men brukar inte redusera kraften i motorn
glödreläet gör bara bilen svårstartad inget som gör inverkan på kraften
alltså börja med att prova mors turboreglerventil är det enklaste att flytta över
Nu så har jag inte haft dessa problem på en diesel men väl på en bensinare och just tcv koden hade sin grund i att LMM var skitig så visst är det så kan tilläggas att det föreslogs även byte av lambdasond mm fast felet var en skitig LMM.
Felkoder är en beskrivning av symtomen och inte ett tydligt utpekande av vem som är boven.
Jag hade tur som var ägare till 2st v70 turbo så jag kunde utesluta vissa fel (ex TCV) genom att hel enkelt testa genom att ta i från den ena och testa om det blev ok, vilket det inte blev trotts att koden sa "kass turboreglerventil"!
Det var helt enket en skitig lmm därav mitt råd...
av emastar
Bilen har en dålig tomgång med så det känns som lmm är boven.. ska i helgen prova mammas lmm och se om den ger nåt resultat i min bil eftersom det är exakt likadan bil. Sen får det bli ett.samtal till Volvo och erbjuda ett bidrag till kaffekassan för att släcka.felkoder...
av emastar
Har inte kommit någe vart med mina fel på bilen. Lmm var det inte och inte turboreglerventil. Dessutom har den en ganska hög tomgång på 800, brukar ligga p å500.... Men imorn blir det ialafall ett samtal till volvo så dom kan läsa ut alla felkoder ordentligt.. Eftersom den verkstan jag var med bilen på inte kunde läsa ut allt och radera felkoderna...
Så spänningen återstår....
av emastar
Det var ptc elementet som var boven i dramat.
av oldtimersmc
PTC har inte det med någon slags snabbuppvärmning av kupeluften att göra...
av emastar
Jo. Men eftersom den hade kortslutit sej så strulade den med felkoder på annat som inte var sönder. Så fort den kopplades bort så gick bilen normalt igen. och alla felkoder försvann.

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]