Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrNorth32
Hej!

Vår S80 har rullat i över 30000 mil, och har fått sig ett antal små törnar, som jag nu tänkte åtgärda på egen hand med begagnade delar från laga.se

1) höger yttre backspegel har fått sig en törn så att den svarta plasten har spruckit längst ut och en liten bit har trillat väck. Spegel coh den lackade delen är oskadda. Vad heter den del jag behöver byta, och hur i hela friden bär jag mig åt för att ta bort backspegeln? Hittar inga skruvhål nånstans. Det sitter ju på insidan av dörren en plastkåpa som verkar gå att ta bort, men hur gör jag det utan att ta sönder nåt?

2) För flera år sedan körde jag emot med skottkärran, en flisa på vänster bakljus. Detta har fixats med slivertejp för att förhindra att fukt kommer in i lampan, nu är det dags att byta hela lampglaset. Hur gör jag för att montera bort det befintliga? Jag har kollat lite i det utrymmet där man byter nya lampor, men inte hittat något självklart. Antar de sitter med nåt snäppfäste?

är ingen bilmekare, så gärna tydliga instruktioner :)

Tack på förhand
Henrik
av DaXX
Hej!

När det gäller spegeln så kan jag inte svara på om du kan köpa den delen separat på skroten. Har personligen bara sett kompletta speglar.
Har själv bytt speglar på min bil och vet därför att det finns olika kontaktstycken till just 99-00 så om du måste köpa en komplett
spegel så se till att du får rätt kontakt. Typ av kontakt baseras på om du har elinfällning och/eller belysning på speglarna.

Bästa hade varit om du kunde se vilken typ av kontakt du har innan du beställer från skroten. För att kunna ta loss hela spegeln måste du även ta bort hela dörrsidan eftersom du inte kommer åt kontakten annars. Du har en massa clips runt dörrsidan som måste pressas in i mitten, sen petas de ut med en
liten mejsel. Sen måste du få bort ramen runt öppningshandtaget och den kan vara lite besvärlig. Sen sitter det även en liten torx bakom en liten plastlucka i handtaget. Därefter är det bara att lyfta av dörrsidan.

Plastkåpan du pratar om sitter inte speciellt hårt. Jag använde en tunn lite hårdare plastbit som jag stack in mellan kåpan/dörren och bände lite försiktigt i övre delen (1 clips) och sedan nedre delen (2 clips)

När det kommer till baklampan så är det fyra muttrar som håller den på plats. Två på varje sida. Ingen ide att försöka se dem så känn efter på kanterna tills du hittar dem. Om jag inte minns fel så är det hylsa 13 som gäller :)

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]