Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ni som har köpt ny bilar finns det att beställa batteriladdare som tillval? Jag antar att man måste koppla den till ett el uttag då också eller?

Jag har precis beställt en xc70 D5 och undrar om jag kanske ska beställa en batteriladdare färdig installerad i bilen när jag ska hämta den i jan?
av Cox
Man monterar den enkelt i befintligt kablage, som tillhör motorvärmarkablaget. Det går även att koppla in den utan motorvärmare om man av någon anledning inte vill ha värmaren. men rekommenderar att montera även värmaren när man ändå är i farten.
av Maccie
Motorvärmare?

På en svensk dieselvolvo (vilket jag har, en XC70 D5) så är ju en "dieselvärmare" förmonterad. I mitt fall även med fjärrkontroll.

Vad skiljer en "motorvärmare" från en "dieselvärmare"?

Undrar för övrigt också över monteringen. Sitter en sådan batteriladdare smidigt monterad med ett uttag som gör att man bara pluggar in en sladd nånstans utan att behöva öppna huven (ungefär som den elmotorvärmare som min förra etanol-V70 hade som standard)?

Känns meckigt annars om det ska öppnas och stängas motorhuv varje gång man parkerar eller ska iväg ur carporten...
av Cox
Motorvärmare, slangvärmare kärt barn har många namn.
vad som skiljer dessa, Dieselvärmaren går på just diesel samt så värmeren den upp kupén.
"Motorvärmaren" går på el, värmer enbart upp motorn. Calix laddaren monteras på befintligt kablage till motorvärmaren samma typ som till din förra etanol bil. Själv har jag både och på min bil. Diesel värmaren använder jag när jag är på platser som saknar el.
Maccie skrev:Motorvärmare?

På en svensk dieselvolvo (vilket jag har, en XC70 D5) så är ju en "dieselvärmare" förmonterad. I mitt fall även med fjärrkontroll.

Undrar för övrigt också över monteringen. Sitter en sådan batteriladdare smidigt monterad med ett uttag som gör att man bara pluggar in en sladd nånstans utan att behöva öppna huven (ungefär som den elmotorvärmare som min förra etanol-V70 hade som standard)?

Känns meckigt annars om det ska öppnas och stängas motorhuv varje gång man parkerar eller ska iväg ur carporten...

Japp, ett uttag i grillen eller så gör man hål i fronten och sätter dit en intagsram tror jag det heter.Till det kopplar man en Calix anslutningskabel om jag fattat rätt.
Maccie skrev:Motorvärmare?

När det är riktigt kallt så går dieselvärmaren i ca 40min och den går inte på diesel alena utan det är batteriet som driver värmaren+ fläkten.
Om du då har ex 10-15 min tuill jobbet så kommer värmaren snart att tömma batt (rek är att du skall köra lika länge med bilen som värmaren går) och då ser vän av ordning snart att det blir problem med "debit o kredit"
Därav så e det fina fisken att ha tillgång till båda, speciellt om man har "gratis" Värmaruttag på jobbet...
Dvs "Less i less moore is moore"...

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]