Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
HenkeT5 skrev:trådkapar din tråd lite grann..

vad kostar det om man enbart vill uppgradera mjukvaran till spjällhuset utan någon service? känns lite surt och serva bilen igen som inte har gått 100mil sens den senaste service'n gjordes.

//Henke
Volvo tar knappt 1 000:- för programvara och arbete. Mechanum är något billigare.
Användarvisningsbild
av öläningen
Hej nu börjar jag tro mer och mer på att det är gasspjället när jag körde i dag så när jag gasade så rycker bilen till varge gång jag gasade. det måste med hundra procent vara gasspjället men jag ska göra en felsökning och en uppdatering av spjället så får vi se vad som händer :D .
Användarvisningsbild
av hollan
Arnold skrev:
hollan skrev:uppdatering på spjället ingår vid vanlig 2.0 service!
Jag har ju precis hållt på med mitt spjälhus, som du kanske minns Hollan. Både Mechanum och Volvo sa att uppdateringen av spjälhuset inte ingår i servicen. Rätt eller fel - de vete fan. Det säkraste är väl att ni som funderar på detta frågar dem.

då måste du ha ställt frågan fel för det ingår uppdatering av ecm och i ecm ligger etm du får cem ccm rem ecm tcm i en 2.0 uppdatering och det är bilunikt inget man vet förrens man har kopplat upp bilen mot vida vad du får
så varken kundmotagare eller meken vet vad du får på just din bil förrens serviceuppdateringen är ner laddad i vida först då ser du vad som blir uppdatterat
av Arnold
hollan skrev:
Arnold skrev:
hollan skrev:uppdatering på spjället ingår vid vanlig 2.0 service!
Jag har ju precis hållt på med mitt spjälhus, som du kanske minns Hollan. Både Mechanum och Volvo sa att uppdateringen av spjälhuset inte ingår i servicen. Rätt eller fel - de vete fan. Det säkraste är väl att ni som funderar på detta frågar dem.

då måste du ha ställt frågan fel för det ingår uppdatering av ecm och i ecm ligger etm du får cem ccm rem ecm tcm i en 2.0 uppdatering och det är bilunikt inget man vet förrens man har kopplat upp bilen mot vida vad du får
så varken kundmotagare eller meken vet vad du får på just din bil förrens serviceuppdateringen är ner laddad i vida först då ser du vad som blir uppdatterat
Jag har ingen egen uppfattning själv. Jag återger bara de svar jag fick. Jag frågande så här: "Ingår uppdatering av gasspjället i den programuppdatering som görs i samband med servicen". Både Volvo och Mechanum sa nej! Förstår inte riktigt hur du menar. Vet man inte vilka uppdateringar man får? Vad är det som styr vilka uppdateringar man får?
Användarvisningsbild
av hollan
det som styr är vad du har för uppdateringar i bilen sen innan på en så pass gammal bil som det diskuteras i denna tråden kommer det inte uppdateringar särskilt ofta kanske en gång vartannat år sen är kanske tex cem bara kommer vart 3e år så då har du redan senaste uppdateringen i den styrenheten där av så vet man ldrig var som finns i bilen förrens den är uppkopplad mot volvosdatabas
av oldtimersmc
öläningen skrev:Hej nu börjar jag tro mer och mer på att det är gasspjället när jag körde i dag så när jag gasade så rycker bilen till varge gång jag gasade. det måste med hundra procent vara gasspjället men jag ska göra en felsökning och en uppdatering av spjället så får vi se vad som händer :D .

Gör en felsökning, spara uppdateringen till om du måste byta spjäll.
av oldtimersmc
Arnold skrev:
oldtimersmc skrev:
öläningen skrev:Hej okej ska rengöra lmmen och göra en felsökning och se vad vi får fram.annars blir det ett gasspjälsbytte framöver.gasspället kostar 5188kr på liljas om någon undrar mvh öläningen :D .
Kolla numret så skall jag göra en sökning
Kolla ebay. Jag köpte ett nytt originalspjäll där för 3 500:- från England.
Japp de har mycket bra priser på volvo orginaldelar där och då jag beställde ett spjäll(som jag sedan sållde då det inte var fel på mitt) så tog det 18 timmar att få det till min postlåda från UK !!! (jag fick betala ca 2800)
av 2444ever
Så här har jag förstått det hela, om det är MM-spjäll det gäller:

Den uppdatering/programvara det talas om när det gäller krånglande spjällhus är inte en optimering som andra uppdateringar. Det är en programvara med bl.a större marginaler eller liknande, har för mig att styrsystemet t.ex tillåter längre tid utan svar från spjället innan det ses som ett fel. Alltså enbart till för att hantera standardfelet med MM-spjäll, slitna banor. Har man fungerande spjäll ska man inte "uppdatera" till detta.

Bifuel hade väl MM-spjäll fram till -08, och dom hade inte denna omtalade programvara från fabrik.

Det är hur jag fattat det.
Sedan kan det ju ha kommit annan "vanlig" uppdaterad programvara som i så fall ingår i service.
av TomasL
Precis så är det. Den ändrade programvaran till spjället ingår onte i 2.0 servicen. Detta är för att bilar som inte har problem ska inte ha den mjukvaran. Den programvaran som ändrar toleranserna ska bara användas i bilar som visar symptom.
av 2444ever
Just det, "toleranser" var ordet jag sökte, skrev "marginaler" p.g.a. åldersrelaterade problem (minnet)

BTW, det var ytterligare en anledning till att jag gick all in direkt när mitt spjällhus krånglade, testade aldrig denna programvara, utan köpte nytt direkt. Dels för att mitt verkade vara helt slut, och det hade varit lite pengar i sjön om jag ändå hade behövt köpa nytt några månader senare. Och dels för att jag planerar att ha bilen länge, och då tror jag att även om det skulle ha funkat med det gamla spjället med denna programvaran så hade det inte varit 100% optimerat, kanske tatt mer bränsle bl.a. - med det vet jag inte med säkerhet.

Om det skulle vara aktuellt för TS så tror jag att en del kunnat köra ganska länge efter nya programvaran, och en del har det hjälpt bara en kort tid, så det är ju lite av en chansning.
Mitt spjällhus var så slut så det klarade inte det här självtestet när tändningen slås till: spjället skall öppnas en bit och efter några sekunder går det tillbaka till viloläge med ett litet "klatsch", man hör det om man slår på tändningen (med öppen motorhuv) och springer fram till motorn direkt - kan det vara 10-15 sekunder?
Men återigen, jag är en glad amatör så jag kan ha fått saker och ting om bakfoten.

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]