Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vore de något?

Håller på och pysslar ihop en ET i min vinter/ isbil, och inte fan ska jag låta den vara original ^^

Dock har jag läst en del om spikningar, särskilt med k-jetet. Jag råkar dock ha ett komplett tändsystem, ez118k, som återfinns på b230K, som råkar vara helelektroniskt med svänghjulssensor och knacksensor. Vore ju super om man kunde utnyttja förmågan till lite backad tändning om det går snett.

Frågan är då, funkar tändkurvan från ett sugissystem på en turbomotor eller kommer man tappa effekt där?

Dessutom saknar ju b21 blocket fäste för knacksensorn, men de kanske går att knåpa dit på bästa möjliga sätt utan att förlora effekten kanske?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bör kunna fungera om du är noggrann och ser till att koppla allt rätt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Camel
Placering av knacksensorn är mellan cyl 2 och 3 precis i överkanten av blocket. Det finns inget färdigborrat hål på B21 vad jag vet, men klacken som finns på block med knacksensor borde finnas? Observera att om sensorn inte sitter nära överkanten av blocket registrerar den knackningarna sämre då dessa uppstår i förbränningsrummet. Den får inte heller sitta för långt ifrån någon cylinder, därav placeringen mellan 2 och 3. Vet ej om det kommer att fungera med ez118k på din b21ET men tändkurvan på en sugis är ju anpassad för knackningar utifrån en högre grundkompression än vad man brukar ha i överladdade motorer. Så den bör vara tillräcklig. Dock brukar det förutom att ändra tändningen även ingå att göra bränsleblandningen lite fetare och även sänka laddtrycket för att häva spikningar på moderna motorer. Använd bränsle med högt oktantal.

Schema EZ-118K (klicka för större bild)
Bild
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jo visst de är ju en del annat som ska till, men de är ju alltid något att backa tändningen lite ;)

Vet inte om de finns någon klack eller så överhuvudtaget... De kanske finns något man kan borra och gänga...

Koppla in det och så är inga probz, har kopplat det ett par gånger och så. Väldigt simpelt tändningssystem.
Användarvisningsbild
av Camel
Googlade lite på B21 och montage av knacksensor, hittade denna länk - kanske något?
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=163975

Bild

Tänk på att knacksensorer finns i några olika varianter. På tidig modell är knacksensorn extremt känslig att åtdragningsmomentet är rätt. På senare modeller av knacksensorer är det inte lika känsligt.

bensinskalle skrev:Jag råkar dock ha ett komplett tändsystem, ez118k, som återfinns på b230K, som råkar vara helelektroniskt med svänghjulssensor och knacksensor.
Har inte EZ-118K hallgivare i fördelaren? Om du har svänghjulssensor är det väl annat system du har?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Camel skrev:Googlade lite på B21 och montage av knacksensor, hittade denna länk - kanske något?
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=163975

Bild

Tänk på att knacksensorer finns i några olika varianter. På tidig modell är knacksensorn extremt känslig att åtdragningsmomentet är rätt. På senare modeller av knacksensorer är det inte lika känsligt.

bensinskalle skrev:Jag råkar dock ha ett komplett tändsystem, ez118k, som återfinns på b230K, som råkar vara helelektroniskt med svänghjulssensor och knacksensor.
Har inte EZ-118K hallgivare i fördelaren? Om du har svänghjulssensor är det väl annat system du har?
Fan dedär ser ju lovande ut, trodde inte det fanns något där :D

Nej de är svänghjulssensor. Ez118k sitter väl på b230E också, och där är det hallgivare.

En sak jag kom och tänka på, t-systemet har ju lastsensor i form av en "vacuumklocka". Hur blir de med den egentligen? ... Blir väl lite svårt om man har ladd i insuget... Ska man dra vacuum och sätta innan turbon då eller?...
Användarvisningsbild
av Camel
Om du har svänghjulssenor måste svänghjulet ge rätt antal pulser.
Vacuum styr lastsensorn på ez118k. På en sugis ger ju låg last högt vacuum och tvärtom. På överladdad motor övergår ju vaccum i övertryck vid ladd. Vet inte hur t-systemet reagerar på detta men det blir ju iaf åt det "säkra" hållet då tändningen backas tillbaka när vaccumet minskar och går mot 0-tryck. Frågan är om sensorn tål övertrycket. På överladdad motor blir det ju häftigare ändring av trycket från lätt vacuum till övertryck ganska snabbt. De olika original t-systemen har olika tändkurvor beroende på motortyp, med och utan turbo. MAF som lastsensor istället för bara vaccum är bättre för en turbo. Vaccum uppstår mellan gasspjället och insuget i motorn när spjället är nästan stängt. Där ska vaccumsignalen hämtas. Men det är ju ofrånkomligt med övertryck vid ladd. Du får prova dig fram, det hela blir ju lite av ett experiment.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag har ju tillhörande svänghjul så det löser sig ;)

Ja de blir väl lite labb med det här då. Får se hur de blir. Värst är ju att svänghjulet ska bytas då, sen saknas ju gängor i blocket för själva sensorn också för den delen... Men de går ju förstås att ordna
Användarvisningsbild
av gnestakalle
EZ118K har Hallgivare, är du säker på vad det är för tändsystem du har? Kan det möjligen vara ett EZ116K

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
gnestakalle skrev:EZ118K har Hallgivare, är du säker på vad det är för tändsystem du har? Kan det möjligen vara ett EZ116K

Mvh GK
Nope jag är tvärsäker på att det är 118k. 116k har ju separat slutsteg, 60-2 triggerpkter etc...

Men det här är vältroligen en specialversion som endast satt på b230K i 240. 740 har hallgivare med b230K motorer, likaså b230E m.fl..

Mitt system har en bendix databox, svänghjulsgivare, 40-2 punkter på svänghjulet, vacuumlastsensor, knacksensor, integrerat slutsteg i tändspolen, tomgångsbrytare vid spjället.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]