Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Åba
Bosa skrev:Ja men på din så är ju stora servicen vid 16k mil, är den servicen som är vid 18k mil på de faceliftade V70N-bilarna. Serviceintervallet ändrades till 3000 mil iom faceliften så du kan inte jämföra din 18k-service även om du räknar bort kamremen.

Byts väl bland annat bränslefilter och tändstift på denna service vilket inte ingår i t ex 15000 milaservicen. :)
Det har du rätt i.
Tänkte inte på det...
av Scootersvempa
Jag lämnade in min v70N -01 på MECA i Sollentuna. Där bytte de kamremmen samt vattenpumpen för 4300:- allt som allt.....

Kollade med Bilia och Mekonomen innan men de ville ha dubbelt så mycket...

Jag var grymt nöjd med arbetet så får man en stämpel i boken också.....
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
Scootersvempa skrev:Jag lämnade in min v70N -01 på MECA i Sollentuna. Där bytte de kamremmen samt vattenpumpen för 4300:- allt som allt.....

Kollade med Bilia och Mekonomen innan men de ville ha dubbelt så mycket...

Jag var grymt nöjd med arbetet så får man en stämpel i boken också.....
Dette var "svinebillig"her i Norge er prisen godt over det dobbelte,men det er vel ikke ukjent. ?:-/ Men jeg har sjekket rundt på forskjellige verksteder da Bilia her hjemme anng bytte av vattenpump,og har fått beskjed at dette er ikke nødvendig. :mrgreen: En vannpumpe skal normalt sett holde 2 runder før den byttes.Jeg skiftet regreim som er det samme og fikk da beksjed at de hadde kollat pumpen og den så fin og hel ut ,ingen lekkasje eller slitasje!! :mrgreen: Men det er vel forskjellige meninger om dette!! :-)-)NB!!Men bilen har rullat kun 124.000km,men den blir 10 år neste år,og det er jo 160.000km eller 10 år!! :P Vogna er en S 60 2.0 turbo.
av risig9000
Har själv använt "min bil" MECA i sollentuna med OK resultat, inte 100% nöjd men bra nog. Tyvärr har MECA väl köpts av Mekonomen, som jag tycker verkar ha dyrare priser än märkesoriginaldelar (för Mekonomen är väl de som kör hårdast med originaldelar fast det är kopior - är de lika bra tro, tja, jag tror inte det men... Till och med biltema skriver ju biltema original på sina kartonger... DET är humor...).

Nåja, Nu verkar det ändå luta mot "dyra" volvo-verkstan och inget vattenpumpsbyte. Hoppas volvos gubbar räknat rätt på vattenpumpens och rullarnas livslängd... Känns som man blir mer lurad av att bara byta remmen på volvo än att byta allt på en skuttverkstad, men vad vet jag. Kanske bättre med original vattenpump som gått 180000 än en kinapump med nollmilsfel... ;)

Tack för funderingar och tips iallafall!

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]