Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Genant fråga men jag hittar jäklar inte oljestickan eller det kanske inte är någon?Kollar man i instruktionsboken så skiljer det plaseringen mellan bensin och diesel.Men enligt manualen där den ska sitta på min Diesel sitter det ingen?
Visst finns det en -- men den är svår att komma åt.

Den sitter fram på motorn långt ner. Det är tydligen inte meningen att man ska använda den själv. Istället har motorn elektronisk övervakning som varnar vid för låg nivå...
Håll inne startknappen utan att ha foten på bromsen, då slås "tändningen" på och du kan rulla fram i färddatorn oljans nuvarande nivå så att det syns i kombiinstrumentet.
man skall inte ha kavaj och en slips utan slipsnål om man skall kolla oljan på en V70 iaf
wendtan skrev:Håll inne startknappen utan att ha foten på bromsen, då slås "tändningen" på och du kan rulla fram i färddatorn oljans nuvarande nivå så att det syns i kombiinstrumentet.

Prövade detta men hittade inget när jag skrollade på hjulet till färddatorn om oljenivån?Nu har jag keless på min bil så jag hade inte nyckeln i men jag fick fram diesel värmar tiderna men ingen olje nivå?
Tändningen ska vara i läge II för att se oljenivån.

Du kommer dit genom att hålla inne knappen i två sekunder utan att röra bromsen. Alla varningslampor etc lyser då upp. Nu när du skruvar på vänstra spaken bör oljenivån komma upp.

Om du snabbt trycker på startknappen utan fot på bromsen hamnar tändningen i läge I, och då fungerar t.ex. radion.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]