Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Cox skrev:Klicka på denna länk fyll i ditt regnr http://www.castrol.com/castrol/iframe.d ... Id=7066703
så får du fram vilken olja som passar din bil. Mängden som behövs kan jag inte svara på det måste du kunna avgöra själv. Men börja med en halvliter sedan kontrollerar du oljestickan
Var försiktig att fylla på för mycket. Vissa 5-cylindriga Volvodieslar har fått en modifierad oljenivå och det kan/ska finnas en klisterlapp i motorutrymmet som visar att du inte ska fylla enligt markering på oljestickan. Om jag minns rätt så håll dig på ca 2/3 av det markerade området.
Så börja med att slå i kanske 2-3dl och du ska kontrollera oljenivån efter det att motorn stått stilla ett tag så oljan hinner rinna ned i sumpen.
av perhall
Hålller med AndS i princip men tillverkarnas rekommendationer hänger inte med.
En gammal tumregel är 1 l mellan min o max på stickan. Men om den varnar för tidigt, t ex 0,4l upp på stickan, så är det inte alls bra att hälla i 1 l så bra idé att hälla i 3 dl o sen se var det hamnar.../PH
av Cox
Nä en liter rakt av är aldrig att rekommendera, men det har väl ingen gjort heller, rekommenderat TS att pytsa i en liter utan att kontrollera. Jag skrev en halvliter, varnar bilen för lågnivå och man har konstaterat att så är fallet på stickan. Så borde en halvliter vara lagom.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]