Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det började för 2 veckor sedan, bilen starta inte batteriet var nästintill dött. Jag laddade över natten och den fungerar fint några dar.

Stannar hos en kompis och lägger märke till att motorrumsfläkten är igång då jag går ifrån bilen vilket jag tycker är lite märkligt då det inte är speciellt varmt ute.

När jag några timmar senare skall gå till bilen är den totalt stendöd, batteriet är helt tomt, jag öppnar motorrummet och ser att fläkten fortfarande snurrar.

Nu misstänker jag att det är fläkten som går i tid och otid. vad är det för givare som startar igång den. Tips på vad som kan vara fel? Nu har jag kopplat ifrån fläkten helt.

MVH Andreas
av cme
Jag antar att du menar kylfläkten.
Hade samma problem på min V70N 2.4T -00. Fick byta fläkten under semestern 2004. Verkstan reagerade blixtsnabbt (vilket jag var förvånad över). Kostade SEK4000. I september/oktober 2004 (tror jag att det var) återkallades modellen på grund av elektronikfel i fläktstyrningen. Kunde tydligen börja brinna (!?) stod det i massmedia. På märkesverkstaden menade man att problemet inte kunde uppstå i Sverige (bara i "varma" länder, de gissade väl!). Det tog 9 månader innan jag blev inkallad för fläktbyte men fick då efter mycket om och men pengarna tillbaka eftersom jag redan tvingats byta fläkten.

Magnus
av vandenhoogen
motorrumsfläkt kylfläkt sak samma finns ju inte såmånga att välja på:) Hm jag bad volvo verkstan kolla upp fläkten när jag hade innen bilen för ca ett år sedan för jag trodde inte den fungerade, men de testade och den funkade. Han nämnde dock att de om det skulle vara fel på den så skulle jag ev inte behöva betala för en ny eller få den väldigt billigt. Han var inte säker då bilen är en import. Så elektroniken sitter alltså i själva fläkten.

Sikka grejjer

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]