Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låsbultar är bara till strul för ärliga människor. Pöböln har inga problem att slå bort dem i alla fall men själv får man ett helvete när de går av.

På min nuvarande bil har förra ägaren slarvat bort låsmuttern. Skitsmart. De åker i sophinken så fort jag får av dem. Tur att det är varmt ute, sommardäck i November kan annars bli spännande.
Mina däck kotade lite över 10 000kr så även om det är inflation på sådanna däck så ser iaf jag en marknad för dessa om någon skulle sno dem. Inte för att de inte går att sno. Men buset får iaf åka till Biltema och köpa en likvärdig sats. Med låsbulten kanske de väljer grannens däck. Även han anser att de är onödiga. Fast det är klart. Han gav bara 8000 för sina.
Provocative skrev:Mina däck kotade lite över 10 000kr så även om det är inflation på sådanna däck så ser iaf jag en marknad för dessa om någon skulle sno dem. Inte för att de inte går att sno. Men buset får iaf åka till Biltema och köpa en likvärdig sats. Med låsbulten kanske de väljer grannens däck. Även han anser att de är onödiga. Fast det är klart. Han gav bara 8000 för sina.
Och mina kostade 2200!

Är det guld ni ha istället för gummi? ;)
Mina kostade nästan 250 000 och då så var de ändå lite slitna, djävla tur att det följde med en bil på köpet i annat fall hade jag nog skitit i det :wink:
Lider med trådskaparen (finns iofs en tråd om detta problem). Volvo tvivlar jag på kommer kunna hjälpa dig med den där "lappen" (koden) för din hylsa för hjulbultarna. Den koden är en värdehandling. Jag hade tur att min förra ägare var pedant och hade sparat lappen i påsen för dom 4 orginalbultarna som blir över när man skaffar låsbara bultar. Dock tror jag dessa låsbultar har monterats av Volvo vid leverans av bilen, för det är trots allt deras orginalfälgar som jag har på bilen.

Ska varna dig redan nu. Jag hade samma problem som dig med att låsbultarna satt som f-n och gick inte få loss med bästa viljan i världen. Slutade med att den där specialhyslan släppte gång på gång etc. Konsekvensen blev att mönstret i hylsan (det som går in i spåret på låsbulten) vek sig (ungefär som när du drar en bultskalle rund) och jag fick beställa en ny hylsa från tyskland (Volvos lev av låsbultar). Dock krävs att man har den 8 (minns jag rätt) siffriga koden tillhands. Deras hemsida är http://www.mcgard.de och dom har en onlineshop som man kan direktbeställa via.

Trots att jag beställde denna hylsa så fick jag inte loss hjulbultarna, slutade med att jag fick offra dem pga vi svetsade fast en bult på hjulbultarna och kunde sen dra loss dem (var bara fram problemet existerade, bak lossande dom som vanligt). Har kastat samtliga hjulbultar och kör utan numera med enbart orginalhjulbultar ts.v.

Som flera sagt i tråden. Man ska dra dessa låsbultar fjäderlätt efter man smörjt dem med fett eller dyl. Annars får man aldrig loss dem igen med hyslan som följer med satsen. Helt världelös konstruktion ifall någon frågar mig. Men så är det.

Är inte direkt läge att inte kunna byta däck just nu med vintern i antågande och hemska värld ifall du får punktering.

Lycka till.
Mitt problem var en original låsbult som jag inte fick loss. Nyckeln slant hela tiden.

Jag bokade tid på Volvo-verkstaden och körde dit. Först slog han hårt på bulten via en förlängare, sedan försökte han med resterna av bult-"nyckeln" få av låsbulten. När inte det lyckades gick han och hämtade de 10-12 "huvudnycklarna" och bulten var av på första försöket. Total tid ca 10 min och han tog inte ens betalt. Det tyckte jag var service!
När jag får in nån bil på jobbet med detta problem brukar jag (innan jag ger upp o går på med brutalare grejer) lossa dom andra bultarna lite och sen ut på gården och köra sakta och svänga lite hö vä sen tillbaks upp på lyften,
Då brukar den trilskande låsbulten lossa betydligt lättare!

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]