Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasK
Jag körde ATE Super Blue Racing i min tidigare BMW 540 och köpte nu därför en liter som jag tänkte tratta i min nya R 04. Men så kollade jag på IPD och där säger de att man ska ha SL6 för nyare bilar mellan 03-09 och att den vätskan är 700mm2/s medans min Super Blå är 1400mm2/s.

Så nu till min fråga, är det helt fel att tratta i den blåa eller kommer de funka fint? Jag ser ju skillnad på siffrorna men vad gör det för skillnad i verkligheten?

Bild
av oldtimersmc
Brukar sällan vara fel att slå i bättre grejer men det skall ju stå på burken vad den är kompatibel med
av ThomasK
oldtimersmc skrev:Brukar sällan vara fel att slå i bättre grejer men det skall ju stå på burken vad den är kompatibel med
Hurdå menar du? Det står ju inte på burken vilka bilar de funkar till. De lär ju gå till ganska många bilar...
av TomasL
Tror att han menar att det typ kan stå att den är kompatibel med bilar som kräver t.ex DOT4 klassad vätska.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Tror att han menar att det typ kan stå att den är kompatibel med bilar som kräver t.ex DOT4 klassad vätska.
Tänk på att aldrig hälla på Dot 5 som innehåller silikon, men däremot 5.1 går utmärkt (om jag inte blandar ihop det :D ).
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Vem har sagt något om DOT5??
Det står på burkarna vad som är kompatibelt med vad.
Det var en allmän upplysning till alla de som följer tråden men som inte har den expertis som du TomasL :) .

Man kan som novis lätt gå i den fällan med förödande resultat= man får i princip slänga hela systemet på tippen :cry: .
av TomasL
ThomasK skrev:OK

Men är det någon som har koll på de där siffrorna 700 vs 1400?
Det är alltså så här.
Siffran är viskositeten på värskan. Ju lägre desto flyktigare.
Tunnare vätska är bättre om bilen har DTSC då dom systemen jobbar med snabb pulser och dom överförs bättre med en vätska med lägre viskositet.
Det finns ju också givetvis nackdelar och det är bl.a lågre kokpunkt och att den "drar åt sig" vatten snabbare.

Det är inget problem/du kommer inte att märka någon skillnad med att köra med att köra med dom två olika, det är ju fortfarande DOT4 båda två.
Mig vetligen så kör Volvo fortfarande med standard DOT4, alltså med en viskositet på 1400mm²/s.
Så du kan köra med den blåa om du vill.
Man kan sammanfatta det såhär om man jämför SL.6 och Super Blue.
Super blue har högre kokpunkt och är bättre på att inte dra åt sig vatten medans SL.6 ger snabbare respons på dom Elektroniska hjälpmedel som finns i moderna bilar men lägre kokpunk och drar åt sig vatten fortare.

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]