Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
funderar på att byta till en v70/xc70 diesel 09- el nyare men det verkar finnas hur många olika dieselmotorer .
Finns det någon som kan hjälpa mig med skillnaderna mellan dom? jag är helt novis på volvos diesel motorer, kör i dag en passat 140hk diesel vilken av volvos motorer liknar den i prestanda/ekonomi.
vad är service intervallet på D5 -09?
Användarvisningsbild
av apersson850
Förstår du är förvirrad. Det finns till synes en uppsjö med varianter på motorer. Fast rätt många av dem är samma femcylindriga grundmotor. Olika slaglängd ger olika slagvolym, men det behöver inte påverka maxeffekten.
Olika insprutningssätt, turbokonfigurationer och liknande påverkar också motorerna.
Alla dessa ändringar på samma grundmotor gör att den kan upplevas ganska annorlunda att köra, trots att den heter likadant och bara skiljer sig en årsmodell eller så.
Den D5 från 2012 som jag har tycker jag känns väldigt annorlunda än de D5 från exempelvis 2008 som jag provat.

Förmodligen är det någon D3-variant som du vill ha. Betänk dock att D3 finns med 2,0 och 2,4 liters slagvolym, så du får fundera på vad du vill ha där. Den större kan trimmas med Polestar till att bli som en D5, om du vill det.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det första jag brukar säga när det gäller motorbeteckningar (vet ni som läser ofta här) är att Volvo på senare tid bytt sätt att namnge sina motorer..

Alla dieselmotorer heter numera D + en siffra.. Siffran anger att motorn har en viss effekt (Inom ett visst spann). Inget annat..
Med andra ord: D3 är en dieselmotor med en viss effekt. Beroende på vilken bilmodell vi pratar om och huruvida den har FWD eller AWD så kan alltså D3 vara helt olika motorer, dom har dock ungefär samma effekt..

2009 fanns

2.0d, en 4-cylindrig motor på 136Hk
2.4d, en 5-cylindrig motor som har 163Hk. (heter idag D3)
D5, exakt samma motor som 2.4d men här "plockar man" ut 185Hk
Användarvisningsbild
av falcon
Har några intressanta bilar på g, hur är karaktären på 2,4d -09 (163hk) vs 2,4d -10 (175hk)?
Hur många varianter finns det på sätena?(skinn) sport, std osv
av Lövet
Framförallt är 2.4D (175hk) betydligt tystare och har ett bredare register än 2.4D (163hk).

Gamla D5 och 2.4D anser jag inte vara särskilt trevliga med dagens mått mätt. Bullriga, smalt register och relativt hög dieselförbrukning. Om du står och väljer mellan en 163hk och en 175hk så skulle jag själv försöka skrapa fram de extra kronorna för att välja 175an. Bilen är värd det.
av Cox
Personligen hade jag valt 163 hkr och lagt pengarna på Polestar, då får man en riktigt trevlig motor efteråt.
175hkr spisen landar med polestar på 195 hkr och den äldre på 205 hkr

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]