Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kurant
Som ny på forumet letande efter information så säger jag först och främst "hej"

Har en v70 SE -98 utan MCC/ECC (har i efterhand redan monterat farthållare + elstol)
Anleningen att jag edftermonterar istället för att byta bil är att jag har inte planerat att byta bil än på några år och den jag har fungerar så satans bra (peppar, peppar)

Har varit på returbilen och skruvat ur en komplett MCC, och samlar mod att riva ner instrument brädan m.m. för att som första steg byta fläktpaketet. (det tog ca 5 timmar att riva ner bräda och plocka ur fläktpaketet, demonterar rör, skruva väck kylet + kompressorn, men det tar nog lite längre tid att motera det sen :) ). Ska köra den på gasol sen så det inte rusar iväg aldeles för mycket i total kostnad (räknar med max 2500, så det är 1500 kvar i budget)

Jag är lite osäker på kablarna till krocksensorn m.m. Går de att koppla ur på en 98 (tillverkad augusti -97) och allt är frid och fröjd när batteriet kopplas in igen när allt är ihopmonterat eller skiter det sig och det blir fel larm?

Några andra rekommenderade saker att se över eller göra när brädan är nere?

(när jag sätter igång så ska jag försöka att dokumentera arbetet, hittar aldeles för lite "rolig" information om saker som andra har gjort ;) )
Användarvisningsbild
av goransson89
Så länge batteriet är frånkopplat hela tiden när du håller på så ska det inte vara några bekymmer :) Det ända jag kan komma på att du kan passa på att kolla är väl att värmepaketet ser helt och fint ut utan läckage, spjällmotorerna sitter som dom ska och går lätt och fint.. Annars kan jag inte komma på nått annat :)
av kurant
Generatorn rasade i helgen så då passade jag på att montera lite AC grejjer i motorumet.

Fronten gick att demontera utan att plocka väck kofångaren, med lite "försiktig bändteknik" så lyckades det utan att förstöra något.

Nu är alla rör m.m. på plats, rören är igentejpade med lite tjockare plast i ändarna mot kupén, så nästa steg är att byta ut fläktpaketet (när den dagen nu kommer)

Det mesta gick smidigt, djäkligast av allt var att få dit kompressorn. Man bör inte vara rädd att plocka bort saker för att komma åt, det lönar sig rätt snabbt. till exempel Kylvätske burken, röret till styrbox kylningen m.m. (säger jag som inte iddes plocka bort kofångaren eller styrservoburken)

För de som undrar så är all el fördragen i motor rummet, fästet till kompressorn finns ("bygel muttern" eller vad man skall kalla den saknas dock)
Gängade hål till Torkfiltret finns också m.m.

Bild
Kylet på plats, fläcken är rostlösare som hamnade på fel ställe :)

Bild
Kompressor och generator på plats, riktigt föbaskat trångt. Skall också bli intressant och se hur länge biltemas generator håller.

Bild
Nästan färdig. lite lampor m.m. bara kvar att montera.

Bild
Rören mot kupén, plastade och tejpade.
Användarvisningsbild
av Kompe
Intressant :P :twisted:
av kurant
Slet isär fläkt paketet och det ser ju verkligen mumma ut.
Tänk att någon har åkt omkring och inhalerat av all den där dyngan ??:-/

Det var inte speciellt svårt att skruva isär det, några torx och några metall clips bara.
Bild

Bild

Efter lite diskning så börar det se lite trevligare ut.
Det får torka ordentligt så blir det ihopskruvning.
Jag skall eventuellt avfetta och lacka kylpaketet för bättre skydd mot korrision, visserligen har det börjat äta lite på det redan men det kanske går att förhindra fortsatt korrision.
Bild

Bild
av kurant
Jahapp, kände att det började bli dags att riva isär lite grejjer (undrar fortfarande jag var vid mina sinnes fulla bruk ;) )

Att riva ur instrument brädan är inte speciellt svårt, men det kan vara lite knöligt att hitta alla skruvar.
Jag började med att plocka bort + och - från batteriet redan från start, så när man kommer till Airbagen i ratten så har det gått en timme ungefär

Åtgång i tid på detta arbete är 2 timmar och 3 minuter. då har jag skruvat ner en bräda innan så jag visste ungefär hur allt satt och hur jag skulle göra.

Började i motorummet, plocka bort vinrute torkarna, lossa de torx som håller plasten.
Bild

under plasten sitter vinrutetorkar mojängerna
Bild

De skall väck. Lossa skruvarna som håller den.
Jag fick vrida och trixa lite sedan för att trä ur det, ingen direkt muskelkraft behövdes.
Väck med grejjerna.

Lossa de skruvar som sitter mot torpeden 4 st (10 mm skalle), de håller instrument brädan.
Bild

Jag plockade endast ur passagerar stolen.
Om du har sidoairbag:
Lossa spakarna med en liten skruvmejsel, tryck ned sitsekanten på stolen så du kommer åt på insidan mot stolen när du samtidigt lyfter spaken och pillar in mejsel i skåran i plasten, spärr haken sitter på uppsidan så lite bänd där så lossnar de rätt lätt.
Lyft bort plast kåpan lite snett uppåt bakåt, försiktigt, sätt sedan den röda skyddshättan på Airbag utlösare.

Bild

Här är stolen m.m.
Handsfaket skall väck och kåpan under den. (Torx)
Blinkerspakar m.m. bortskruvade (Torx)
Mittkonsolen skall lossas då det sitter skruvar under myntfacket som skall bort (Torx) det sitter lite kablar som behöver lossas (kontakter)
Sitter oxå skruvar i / mot dörrarna under plasten för insteget.
Nu har det gått en timme ungefär så det bör vara ok att plocka bort Airbagen och ratten.

Airbagen i ratten sitter med 2 torx på baksidan, vrid 90 grader höger / väster för att komma åt dem genom hål på baksidan.
Ett litet försiktigt bändande så Airbagen släpper från hakarna, inget ryck då kabeln inte är så himla lång på baksidan.
Lossa sedan kontakten rakt ut.
Placera sedan den urplockade Kudden, med den sidan som kontakten satt på nedåt någonstans skyddat där du inte knuffar ner den av misstag.
(på ett rent ställe utan en massa vatten eller annat skräp givetvis)

"klimat" panelen lossas på så vis att man drar bort värmerelage vreden och lossar de 2 torx skruvarna som håller den (en bakom varje vred)
Bild

Tog kort på kontakterna till kablaget, ifall det går att blanda ihop dem.
Instrument brädan är väck redan.
Bild

Kontakten är den gula som skymtar till väster.
Instrumentbrädan sitter lite hårt kvar uppe vid rutan så det kan vara lite halvjobbigt att våga ta i lite för att dra bort den.
Jag började i kanten mot passagerar dörren och fick på så sätt bort den.

Bild

Där har vi eländet som skall ur!
Om du inte gjorde det innan så lossa slangarna till värmepaketet i motorrummet.
Det är snabb kopplingar, kläm /tryck / dra för att lossa dem.
Du behöver inte tömma systemet på vatten, bara losssa slangarna och placera dem högt.
(visserligen rinner det ut lite ur vämepaketet när du lyfter ur sakerna ur bilen om du inte blåser ur det försiktigt med tryckluft)
Skruva bort de 2 torx som håller brickan då de oxå håller fast anslutningen i karossen

Fläkpaketet sitter med 4 st M8, bara att losssa, lossa kablage, lossa den ena vajern till spjällen (om du har sådana förstås)
Sen är det bara att dra, bända, lirka m.m. för att försiktigt få ur det.
Bild

Sådär rensat och klart!
Bara att börja skruva i (och samtidigt undra vad i h..e en har gett sig in på ;) )
Bild

(alla stavfel är på krita :) )
av kurant
Ihop motering i omvänd ordning.

Kabelstammen till fläkten är INTE likadan på de utan AC som på dem med MCC, det går en extra tråd i kontakten.
Kontakten i bilen passar heller inte i kontroll enheten i konsolen.
Jag hade givetvis plockat den lilla kabelstammen så det var inga problem.

Efteråt läste jag att Airbagen skenan i ratten skulle låsas med den lilla skruven som den gula varningstext remsan sitter i. Jag had inte gjort det och efter som jag var osäker på om den hade flyttat på si så var det till att återställa den.
Jag skriver inte här hur man gör, det är enkelt men jag vill inte vara ansvarig för om någon gör fel eller om jag själv gjort fel.
Koppla på batteriet de allra sista du gör.

Det fanns inget som var jobbigt vid ihop moterningen allt föll på plats, inga skruvar över eller fattades :)

Min total kostnad i pengar är för närvarande 1140:- och givetvis utan min egen tid inräknad.

Tid det tog att montera ihop var ca 4 timmat, men då passade jag på att kolla / göra andra saker oxå (damsuga, torka på annars svåråtkomliga ställen m.m)

Nästa steg blir att montera rem för AC'n, vacuum suga (nytt torkfilter, olja m.m.), läckage testa, fylla och förhoppningsvis njuta av att inte behöva byta bil bara för att den saknade AC :)
Användarvisningsbild
av Camel
Det är verkligen ett seriöst arbete du har gjort. Hoppas nu allt fungerar som det ska när du testar. :D
Sedan är det bara att vänta på en het sommar. :wink:
Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]

Får försöka med någon fuskla[…]

Ett tips för den som är på resande[…]