Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Man kan väl snarare undra om inte allt sånt trimmande, som inte tillverkaren står bakom, är olagligt i princip? Då specifikationen ändras från ett av tillverkaren icke typgodkänt sådant, torde tillverkaransvaret hamna hos trimmarna. Eller hos ägaren? Går det att registreringsbesiktiga ett sånt trimmande? Det går ju att göra undantag för hemmabyggda fordon. Det gäller kanske hemombyggda också?

Jag är dåligt insatt i hur det är med just bilar, då jag själv jobbar med andra typer av maskiner. För sådana gäller klart att den som bygger om en maskin, även för eget bruk, övertar tillverkaransvaret och alltså är den som ska vara ansvarig för CE-märkning och därtill hörande dokumentation.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ja, det är helt olagligt att trimma bilen. Du måste ha intyg från tillverkaren och sånt elände för att regga in med nya effekten. Det är ju det som är polestars grej. Erbjuda nåt lagligt till skillnad från konkurrenterna. Men då inte riktigt med samma riv.
av S80V8AWD
apersson850 skrev:Man kan väl snarare undra om inte allt sånt trimmande, som inte tillverkaren står bakom, är olagligt i princip? Då specifikationen ändras från ett av tillverkaren icke typgodkänt sådant, torde tillverkaransvaret hamna hos trimmarna. Eller hos ägaren? Går det att registreringsbesiktiga ett sånt trimmande? Det går ju att göra undantag för hemmabyggda fordon. Det gäller kanske hemombyggda också?

Jag är dåligt insatt i hur det är med just bilar, då jag själv jobbar med andra typer av maskiner. För sådana gäller klart att den som bygger om en maskin, även för eget bruk, övertar tillverkaransvaret och alltså är den som ska vara ansvarig för CE-märkning och därtill hörande dokumentation.
Precis vilka tankar som cirkulerade i mitt huvud innan. Jag läste någonstans att om man Polestar-optimerar så får man också ett nytt registreringsbevis där den nya (optimerade) effekten är skriven. Men som du säger, då måste väl all annan trimning som tar ut mer effekt, inte bara göra Volvos garanti ogiltig utan också vara rent ut sagt olaglig? Känns som att Polestar är ett ganska självklart val desto mer man "gräver" i trimningsträsket.
En liten intressant sak är att när man här (i Estland) besiktar sin bil så verkar det som om dem kontrollerar några extra parametrar utöver vad man kontrollerar på bilbesiktningen hemma i Sverige. Om jag förstod besiktningsmannen rätt så kontrollerar dem även att original-programvaran är inprogrammerad i styrboxen. Om så är fallet så skulle det vara intressant att se vad som händer om man rullar dit med en T6a Polestart t.ex., då kanske man får körförbud :shock:
Förövrigt så är inte besiktningen statsägd här, så det vimlar av besiktningshallar lite överallt. Man kan undra om samma fenomen kommer till Sverige.
av S80V8AWD
crumpets skrev:Ja, det är helt olagligt att trimma bilen. Du måste ha intyg från tillverkaren och sånt elände för att regga in med nya effekten. Det är ju det som är polestars grej. Erbjuda nåt lagligt till skillnad från konkurrenterna. Men då inte riktigt med samma riv.
Intressant! Absolut något man bör bära med sig vid ett eventuellt övervägande av lite extra krut i framtiden :wink:
Användarvisningsbild
av crumpets
S80V8AWD skrev:
apersson850 skrev:
Spoiler »
Precis vilka tankar som cirkulerade i mitt huvud innan. Jag läste någonstans att om man Polestar-optimerar så får man också ett nytt registreringsbevis där den nya (optimerade) effekten är skriven. Men som du säger, då måste väl all annan trimning som tar ut mer effekt, inte bara göra Volvos garanti ogiltig utan också vara rent ut sagt olaglig?

Jupp. Så är det.
av Steff 99
Tänk nu på att det som beskrivs ang. Polestar och diskuteras här i forumet gäller för svenskmarknad, varje land har ofta egna regler för effektoptimering och vad som är tillåtet eller inte.
Även om garantier gäller eller inte , exv. Heico i Tyskland där ger Volvohandlarna(Generalagenten)för Tyskland garantier för Volvobilar sålda och registrerade i Tyskland, den garantin får man inte om man köper Heico optimering i Sverige här står man själv risken om det händer något.
Användarvisningsbild
av opA
apersson850 skrev:Detta lär väl ha att göra med att i och med att Volvo står bakom Polestartrimmandet, så kan de inte tillåta högre toppfart, för det är inte nödvändigtvis så att bilens bromsar och liknande komponenter är godkända för det. Däremot kan det få gå snabbare att nå toppfarten.
Såg en fråga på Volvos Facebook-sida där en person frågade över fartspärren varför den va så "låg" ( ~210km/h eller vad de nu va ) och dom svarade på att de bara berodde på att däckspecc.en inte tillät högre hastighet men att de bara va att sätta på höghastighetsdäck så :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Visst har olika länder olika regler, men inom EU har det mesta harmoniserats mellan unionens direktiv och nationell lagstiftning sedan direktivet om helbilsgodkännande började tillämpas 1996. Hur det ska tillämpas ändras dock lite titt och tätt, så jag undrar ibland om ens de som jobbar i bilbranschen har en chans att hänga med i svängarna?
Jag vet i alla fall inte heller exakt vad som gäller för regler om detta. Men det är ju en annan sak att en tillverkare kan välja om han vill garantera sin produkt även om den ändrats eller ej, jämfört med om den blir olaglig för att man exempelvis kör på däck som inte klarar bilens toppfart. Just en sån sak brukar de vara hårda på i Tyskland, där man ju av tradition har kört allt vad skiten kan gå på Autobahn titt och tätt, jämfört med här, där man inte får köra fortare än sisådär 120 km/h någonstans.
Användarvisningsbild
av MartinS
Svenskregsitrerade bilar får också köra i Tyskland har jag hört Anders :)

Jag har också trott att 210Km/h var mest frö däckens skulle, men sedan ser jag att åtminstone på T6 är det ju V klassade däck standardmonterat så de borde ju kunna spärra den vid 240km/h om de ville. Märkligt detta.

/Martin
av Steff 99
På min V70 MY-10 så fanns det ingen fartspärr pga att bilen beställdes med 18" hjul, däcken får i samband med det också en högre hastighetsklassning.
Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg