Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CaptainR2D2
Hej alla forumare...

Jag har planer på att styla om mina paneler inne i bilen, alltså dom som sitter på dörrar och den på handskfacket. Har kollat runt lite samt pratat med Volvo men bara dörrpanelerna skulle gå lös på 2400 kr.

Jag har nu sett att det finns "film" man kan fästa på istället för att byta ut helt men bara hittat kolfiberlooken. Någon annan här som vet vart det finns fler alternativ??

Vill ju få min V70 2,4T snygg inför sommaren och trä looken är jag trött på...
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Att lacka om dom själv kan inte det vara ett alternativ?
av CaptainR2D2
Jo men är osäker på tillgånga vägs sättet. Fast det kanske bara är att köpa svart färg och lack?? Vet du om det behövs underarbete så som slip?? Måste väll få bort lacken som sitter innan eller??
av varpa
CaptainR2D2 skrev:Jo men är osäker på tillgånga vägs sättet. Fast det kanske bara är att köpa svart färg och lack?? Vet du om det behövs underarbete så som slip?? Måste väll få bort lacken som sitter innan eller??
Jag har lackat om mina lister. Du behöver inte slipa bort all gammal lack men du bör "rugga av" ytan med ca 400 papper iaf så färgen fäster på den gamla lacken. Jag vattenslipade mina lister upp till 800 papper efter att jag använt 400 papper. Glöm inte tvätta av listen med lämpligt medel (aceton, förtunning eller liknande som inte ger fet hinna som ligger kvar). Det går alldeles utmärkt att köpa svart färg och lack, men använd gärna en UV-beständig klarlack för att listerna inte ska bli fula efter ett tag när de fått utstå en och annan solig dag, så bör kanske inte köpa den allra billigaste klarlacken du kan hitta. Om du vill slippa slipa ner den svarta lacken efter att du lagt på den så kan du låta den svarta färgen "klibbtorka" innan du lägger på klarlacken, då fäster klarlacken klockrent.

Hoppas det var svar på de flesta frågorna

Lycka till !
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Det är att färgen ska få bli halvtorr innan klarlack. Du kan använda dej av sprayburkar som du köper av en billackleverantör där du får 2-komponent i en sprayburk. Då ligger färgen du valt i burken sen har du en inbyggd patron som du aktiverar under med en knapp då kommer härdaren ut i färgen. När man skakat burken så har man ungefär 1 - 2 timmar på sej att måla klart innan färgen i burken blivit förstörd. Detta är ett utmärkt sätt att få ett proffsigt resultat med en hårdare lack jämfört med Biltema färger som är 1-komponent och är mjukare. Har målat flera bilskärmar på detta sätt med mycket bra resultat. En sprayburk med en solid lack brukar kosta ungefär 250 - 300 kr och det är väl investerade pengar. Du kan välja en metallic 1-komponent för att sedan lägga på en klarlack 2-komponent för att få en hård yta. Listerna är ju lite utsatta så dom kan behöva det. /Clas.

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]