Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, bara du kan få dit däck som har en någorlunda hög profil, så borde de det. Men sådana däck får nog inte plats.

Annars är det bara att titta på lastbilar, exempelvis. Med motsvarande däck tar en bil med små hjul, vilket i detta sammahanget innebär 20,5", inte sig fram lika bra som en med normala hjul, alltså 22,5".

Vill man se något ännu mer extremt kan man titta på riktig terrängkörning. Gamla jeepar har axeln liggande ovanpå bladfjädern i originalutförande, men de byggs ofta om så att axeln flyttas ner under fjädern. Detta enbart för att man då får dit större hjul, vilket förbättrar framkomligheten. Detta är så universellt att en kompis, som höll på med sånt en gång i tiden brukade säga att man kör aldrig fast på grund av för svår terräng, utan bara på grund av för små hjul.

Nu är det inte så besvärligt längs vägarna, förstås, men rätt vad det är ska man ju över en driva eller snövall, och då skiljer det sig plötsligt inte så mycket från ren terrängkörning längre.
av improwise
Nu förstår jag inte riktigt, hjulet är väl summan av fälgen och däcket, och man kan väl ha lika stora hjul oavsett fälgstorlek?

Vad kom vi eg fram till, bör 20" fälgar fungera lika bra som 18/19" med vinterhjul/vinterdäck?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, man kan ha lika stora hjul, men det var inte det jag menar att man bör ha. Jag anser nämligen att vinterdäck bör ha en viss höjd på däcksidan, oavsett fälgstorleken. Det innebär ju då att hjulet blir större och större, om man gör fälgen större.
Så till sist får det inte plats.
Normalt sett på bilar brukar man göra däcksidan lägre när fälgen blir större, men då får man ju just problemet med ett däck som är mindre flexibelt. Precis vad man vill ha för högfartsracing på barmark, men inte på vintern.
av improwise
Har mailat lite med Bilias kundservice kring detta, och enligt dom så fungerar det lika bra med 20" fälgar men....det ska tydligen vara begränsat med lämpliga däck som passar till de fälgarna. Därför rekommenderar de inget större än 18". Men hade det funnits lämpliga däck för 20" hade det fungerat lite bra.
Användarvisningsbild
av MartinS
improwise skrev:
Micke008 skrev:För i tiden så fick man förklarat att man skulle ha ett smalt däck, högre tryck på en mindre yta.

Nu är min bli tyngre än vad bilarna var för 10-20år sen, tack vare elektronik och AWD och andra tillbehör.
Det breda däck har kanske också en tendens att åka ovanpå som ett par skidor.

Jag har dock denna vinter valt att uppgradera från 16" som jag hade förra vintern till Volvo original 18" med Hakka 7.
Funderade på varför jag ska åka med ful fälg under den mörka å annars trista årstiden så jag gjorde de ekonomiska dumma och köpte fälg och däck som kostar dubbelt upp av det jag hade innan. Det posetiva, bilen ser lika bra ut som på sommaren, eller bättre vid rätt ljus. Dessutom ligger den bättre på vägen än med 16" som får en bil att kännas som en finlandsfärja.
Kör du XC60? 18" känns ju som minimum, tycker redan det känns lite ballongdäck även om det så klart har andra fördelar. Även med 20" fälgar är det väl inte direkt några lågprofildäck vi snackar om på en XC60 (lite osäker på exaka definitionen av lågprofildäck, menar sådana här superslimmade däck som bara är några centimeter höga)
17" är det minsta som går på XC60 så han kör mest troligt något annat då han utgått från 16".

20" är ju inte så extremt på XC60 då det ju endast blir ~45-profil. Kör på, det ser ju om inte annat lite roligare ut än ballongerna man har på 18"!

/Martin
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Undersökte detta förra året när jag hämtade min XC60 R-design. Hittade ett Pirelli-däck som kanske hade gått att få tag på. Kostade 4600kr styck.

Dvs, man har betydligt bättre möjlighet att välja ett bra vinterdäck som passar just sin körstil om man tar 18". Sen OM ett däck hade gått sönder (vilket kan hända, och har hänt mig) så vill jag inte att det ska ta 3 månader att få fram ett nytt! :wink:

Jag tog 18" Cratus och Hakka R SUV, väldigt nöjd med den kombinationen. Dessutom längtar man mer till sommarsäsongen då när man får på 20" igen! :D :wink:
av Lövet
Allt under 70 lågprofil? Nja, 1985 kanske :wink:

Idag så är det ju ovanligt med däck överhuvudtaget som har högre profil än 65. "Normaldimension" brukar ligga kring 55.

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]