Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bobzi
Tjena.

Har bytt topplockspackning på min volvo.
Vid uppstart sköt vi oljefällan åt skogen. Alltså skapas ett rejält övertryck.
Någon som har nån idé om vad felet kan vara? Bilen går som den ska i 30 sekunder sen smäller det till utav helvete, toppen är hel och momentdragen samt tändordningen stämmer.
Går även som den ska efter smällen och rökmolnet. Oljefällan borde ju inte bli tvärt igensatt utan sakta täppas igen?
av Bobzi
Nej tyvärr var det inget som fanns in mind att vi skulle rengöra den . Ja den enda slangen vi lossade till oljefällan var den som går till insuget och den sattes tillbaka åter
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Lillslangen som går till underdelen/vänstersidan av insuget är ju pytteliten, det är i de andra större slangarna som bland annat går till turbons ptc ventil och det blir täppt i gångarna från plastlådan/vevhusventillationen in i toppen och den andra ner i tråget, jag gjorde ren min för 1.5 månad sedan och min var totalt igensatt vilket jag diagnostiserade på att det rök ur oljesticksröret när jag drog upp stickan.. Vevhusventillationen kan vara felet, har du rivit toppen så är vevhusventillationen en lätt match, du gör det på en dag det är inte så svårt som man tror =)
av Bobzi
Jo jag förstår att den kan bli täppt men det jag förvånar mig över att det blev sånt GRYMT tryck i burken för att verkligen skjuta av slangarna ? Vad orsakar detta ? Samma veva som den poffar till utav satan ur burken så skjuter han upp oljestickan i samma veva...
av Jonasolof
Det blir förmodligen övertryck om du drar runt motorn med startmotorn men tändstiften är bortkopplade (men inte urtagna). Dvs kolvtryck läcker förbi.
Eller kan det vara gaser som antänds i vevhuset?

Tryckstegringen kan knappast komma via insuget eftersom oljestickan trycks ut.
av hassehorn
Skjuter motorn låter det som baktändning. Sitter tändkablarna rätt? Kanske också läge att kolla nollningen av kammarna. Om man lossat kamdreven kan det vara svårt att hitta rätt. Finns ett billigt verktyg på B..tema just för detta.

Saknas det bara lite på höjden och just[…]

Kn ju inte sånt här men toppen jäm[…]

Värmare XC60 22-

Verkar som att eftermonterad Calix elektrisk motor[…]

Återkommande värmeproblem

Gjorde enligt rekommendation, varmkörde bilen[…]