Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
Någon som vet om det går att tanka i 50liter 95' bensin och 10 liter E85 och köra bilen utan problem?

Volvo V40 1999 1.8s ? eller gör man sönder motorn om man blandar så? :wink: Hört att E85 är bra vid kallstarter.
Användarvisningsbild
av crumpets
Den kommer säkert starta, men du lär inte få någon fördel av det annat än minskad klimatpåverkan.
Användarvisningsbild
av BlackXS
E85 är väl billigare? i det långa löper borde jag väl tjäna på att tanka 50liter 95'a och 10 liter e85'a? om det fungerar köra på?
Användarvisningsbild
av crumpets
Så kan det absolut vara. E85 innehåller ju lite mindre energi, men vid vissa blandningar ska man såvitt jag vet kunna få upp verkningsgraden så att man går med vinst ändå. Bara att pröva!
Användarvisningsbild
av BlackXS
vad händer om man häller i typ 50cl nitrometan i tanken då? :P exploderar bilen då? ?:-/

Tänkte för har en gammal flaska ståendes hemma i ett skåp där det står "nitrometan" på flaskan.
Användarvisningsbild
av vetten
Att det skulle bli billigare i längden tror jag inte men visst oktanen kommer ju att höjas en aning med etanol i tanken och har du en turbobil så kan du ev få ut lite mera effekt med lite etanol i tanken eftersom etanolen också har en kylande effekt. Jag har testat olika inblandningar av etanolbränsle i min 480T men inte märkt någon större effektökning utan det enda som har hänt är att soppaförbrukningen har ökat en aning. Bättre att tanka 98 oktan eller svindyra V-power då, drar lite mindre men den totala milkostnaden blir ungefär densamma, det du ev märker är att motorn verkar må bättre av högre oktan.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]