Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Har funderat att lägga till driversupport paketet vad tycker ni om det?Min flickvän tycker det är onödigt.....hon tror att man inte kör bilen själv längre...

Kan man göra det så här pass långt efter att man gjort beställningen??
av Tarsiger
Mccartney skrev:Har funderat att lägga till driversupport paketet vad tycker ni om det?Min flickvän tycker det är onödigt.....hon tror att man inte kör bilen själv längre...

Så förståndiga flickvänner är icke alla förunnat, den saken är säker! Bara att lyckönska.
Visst innehåller väl paketet lite smått och gott som trötthetsdetektering och vingelvarning eller dylikt. Men den mest notabla komponenten är ju farthållaren som samverkar med en enkel pulsdopplerradar. Det var denna komponent som gjorde att jag inte beställde Driver Support, men övrigt blev det välutrustat. Den aktiva farthållaren står för en stor del av paketpriset.

Jag har märkt att det är som att trampa i ett getingbo om man ifrågasätter denna farthållare här i forumet. Folk har ju betalat ca 18000 för något som låter väldigt avancerat och associerar till flyget ännu mer än Cruise Control som den vanliga farthållaren ibland benämnes. Vad många nu har noterat är att det inställbara tidsavståndet är ca 1.0 till 2.5 sek vilket innebär att tresekundersregeln inte kan tillgodoses. Även i några motortidningar har detta aktualiserats. Jag råkar också veta att utvecklingsingenjörer som sysslade med bilradar som spinoff-verksamhet på ett företag för militärradar själva tyckte att avståndet blev för kort (inom den låga kostnadsramen). Det sades där också att även i bilindustrin (vet inte vilken eller på vilken nivå, men tror att det var tekniska projektledare för förarstödsystem) tyckte man så. Men av konkurrensskäl måste man få ut grejerna på marknaden och hoppades efter hand att kunna förbättra och förbilliga systemen. Dessutom ansågs avståndshållning vara mindre viktig på andra marknader än vad den är i vårt land. Den nu dagsaktuella seriekrocken i Storbritannien och liknande händelser i Tyskland illustrerar detta.

Jag avvaktar gärna några år och granskar tekniken igen inför nästa bilbyte.
av Steff 99
Beställ, du kommer att ångra dej annars, speciellt den aktivafarthållaren är suverän om man åker mycket i kö och landsväg, detta är den andra bilen som jag har denna, skulle inte vilja vara utan.
Likaså BLIS, har man haft det så vill man inte vara utan den heller, jag tyckte att det var en ganska onödig "finess" , men kör man en bil utan så konstaterar man snabbt att det saknas något .
Är det inte så att om man beställer Driversupport så ingår fri försäkring i 3 år.
av Steff 99
Tarsiger skrev:
Mccartney skrev:Har funderat att lägga till driversupport paketet vad tycker ni om det?Min flickvän tycker det är onödigt.....hon tror att man inte kör bilen själv längre...

Så förståndiga flickvänner är icke alla förunnat, den saken är säker! Bara att lyckönska.
Visst innehåller väl paketet lite smått och gott som trötthetsdetektering och vingelvarning eller dylikt. Men den mest notabla komponenten är ju farthållaren som samverkar med en enkel pulsdopplerradar. Det var denna komponent som gjorde att jag inte beställde Driver Support, men övrigt blev det välutrustat. Den aktiva farthållaren står för en stor del av paketpriset.

Jag har märkt att det är som att trampa i ett getingbo om man ifrågasätter denna farthållare här i forumet. Folk har ju betalat ca 18000 för något som låter väldigt avancerat och associerar till flyget ännu mer än Cruise Control som den vanliga farthållaren ibland benämnes. Vad många nu har noterat är att det inställbara tidsavståndet är ca 1.0 till 2.5 sek vilket innebär att tresekundersregeln inte kan tillgodoses. Även i några motortidningar har detta aktualiserats. Jag råkar också veta att utvecklingsingenjörer som sysslade med bilradar som spinoff-verksamhet på ett företag för militärradar själva tyckte att avståndet blev för kort (inom den låga kostnadsramen). Det sades där också att även i bilindustrin (vet inte vilken eller på vilken nivå, men tror att det var tekniska projektledare för förarstödsystem) tyckte man så. Men av konkurrensskäl måste man få ut grejerna på marknaden och hoppades efter hand att kunna förbättra och förbilliga systemen. Dessutom ansågs avståndshållning vara mindre viktig på andra marknader än vad den är i vårt land. Den nu dagsaktuella seriekrocken i Storbritannien och liknande händelser i Tyskland illustrerar detta.

Jag avvaktar gärna några år och granskar tekniken igen inför nästa bilbyte.
Du tycker och tror nog lite fel, förmodligen har du aldrig kört en bil med aktivfarthållare.

För det andra hur kan du bara påstå att dagens olycka i England orsakades av aktivfarthållare, snarare kan det vara så att avsaknaden av denna kan vara orsak,
Volvo har konstaterat att bilar med driversupport är mindre inblandade i olyckor där man kör på bakifrån
Användarvisningsbild
av crumpets
Numera är väl även pedestrian detection en del av det paketet för s80/v70/xc70? Samt city safety?

Prylar som kan rädda dina barns eller deras vänners liv under ett ouppmärksamt ögonblick. Såna trista ögonblick som statistiskt sett väldigt sällan kommer men som man utan problem ödslar en livstid åt att tänka på när de ändå gjort det.

EDIT: Citysafety lär ju inte rädda några barn vid närmare eftertanke. Men ev. skona någon stackare från whiplash, eller betala tilbaka sig lite genom utebliven kostnad för krock.
Personligen tycker jag att det vore vansinne att göra ett så stort köp och snika in på en sån grej som säkerheten. Nu är det ju en "säker" bil att krocka med, men även om man själv klarar en krock tror jag livskvaliten är sådär efter att ha orsakat andra död eller skada.
Användarvisningsbild
av apersson850
Farthållaren som ingår i Driver's support är guds gåva till mänskligheten. Något smidigare när det är annan trafik på vägen är svårt att tänka sig.

Invändningarna mot att den inte ligger på tre sekunders avstånd från bilen framför kan man helt bortse från. Den regeln är ju tänkt för mänsklig reaktionsförmåga, där det vanligtvis tar en sekund innan man kommer sig för att göra något. Farthållaren reagerar på några millisekunder, och har alltså i praktiken en sekunds försprång redan från start. De maximalt 2,5 sekunder som man kan ställa in den på motsvarar då 3,5 sekunder, om det vore en normal mänsklig reaktionstid på systemet.
Själv tycker jag den fungerar bra med inställningen fyra streck av fem, men kör man i tät trafik, särskilt i större städer, där trafikmiljön ofta är väldigt uppstressad, klämmer folk sig in i luckan hela tiden, så då är det avståndet tydligen för långt.

Fotgängarskydd och kollisionsvarning, med full bromsning, ingår mycket riktigt i Driver's support. City Safety är däremot standard i grundversionen.
Det har aldrig hänt mig än att något av de här systemen har bromsat, men tutat till har de gjort ibland.
av Malmstroem
Så länge ordern inte är låst brukar det gå att lägga till saker -- Volvo tjänar ju mer pengar på det sättet.

Ordern brukar låsas ett par veckor innan bilen börjar produceras.
av Tarsiger
Steff 99 skrev:För det andra hur kan du bara påstå att dagens olycka i England orsakades av aktivfarthållare, snarare kan det vara så att avsaknaden av denna kan vara orsak
Det finns mycket att säga om den här tekniken men jag vet inte om denna är rätt tråd. Inte ens huruvida detta forum är det rätta. En bland flera förutsättningar för diskussion är f ö att inläggen läses - och att deras innebörd blir förstådd - innan de kommenteras.

Var har jag påstått att olyckan i England orsakades av aktiv farthållare, så som du gör gällande?
av Steff 99
Tarsiger skrev: Var har jag påstått att olyckan i England orsakades av aktiv farthållare, så som du gör gällande?
Om du inte kommer ihåg så var det detta du skrev som finns "citerat" nedan
Tarsiger skrev: Dessutom ansågs avståndshållning vara mindre viktig på andra marknader än vad den är i vårt land. Den nu dagsaktuella seriekrocken i Storbritannien och liknande händelser i Tyskland illustrerar detta.
Det var du som startade med en ganska lång kommentar, där jag sedan påstår att du förmodligen inte har någon egen erfarenhet av "aktivfarthållare" men det påståendet undvek du att svara på.
Jag tycker också att det är dumt att diskutera säkerhets prylar och påstå att de är dåliga när fakta talar om motsatsen
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]