NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Har inte använt dieselvärmaren på våran V50 2007 2.0D sedan vi köpte den för några månader sedan. Har dock bara provstartat den och den fungerar.
Idag körde blev det 2 korta sträckor så jag satte på värmaren inför den andra korta körningen, bara för att få upp tempen.

Efter typ 4 minuter så luktar det jätte mycket vid fronten. Luktade typ tändvätska så jag stängde av värmaren igen.

Varför luktar det så skumt? Är det bara för att den inte använts tillräckligt?

Sedan trodde jag även att avgaserna/utsläppen från dieselvärmaren kom ut genom avgasröret men det stämmer inte heller? Kände inget där iaf. Släpps allt ut vid motorn någonstans?

//Kensy
Nu vet jag inte vad du har för värmare, jag har en Eberspächer. I alla fall borde vara helt normalt att det luktar. Jag tycker det luktar lite som fotogen eller stearinljus :lol: Men som sagt, är nog helt normalt.

Avgaserna går ej igenom avgasröret utan värmaren har ett eget avgasrör som sitter framme under bilden, nästan precis under värmaren. (Lyssna och känn under bilen vid vänster framdäck, sett framifrån) Jag tycker du ska sätta din bil utomhus och sätta den på direktstart till den stängs av (runt 50 min?) Läste någonstans men kommer ej ihåg var att man ska sätta på värmaren (direktstart, alltså fullt program) minst en gång i månaden (även på sommaren) :D
Tack för svaren. Man blir faktiskt lite orolig ibland. Speciellt frugan som jagar upp sig som sedan jagar upp mig :)

Kommer värmaren alltid att lukta eller kommer lukten försvinna när den väl börjar användas lite mer?
Nej nej, inne i bilen luktar/luktade det inte. Utan det var direkt utanför bilen. Blev så förvånad. Trodde faktiskt att avgaserna skulle gå via avgassystemet på något sätt men ack så fel jag hade då ja. Alltid kul å lära känna sin bil :)
Glöm som sagt inte att låta värmaren "köra färdigt", så undviker du att den sotar igen och till slut lägger av.
/greenbay
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]