NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Håller på att montera elkabelsatsen till dragkroken men har faktiskt fastnat! Följde ju inte med någon beskrivning till denna. Står bara att ett verkstad skall montera och instruktioner finns i VIDA... suck!

Det är en 13 polig kontakt som monteras iaf.
Från denna 13 poliga kontakt går det en gäng kablar. Tror det blir 10st som det sitter kabelskor på. Sedan är det även 2 kontaktstycken som jag antar skall gå till parkeringsgrejjen (men det har jag inte så dem skippar jag).
Sedan en tjock kabel med ringkabelsko. Detta är antagligen jordkabel.

1. Vart skall man montera denna jordkabel?
2. Dessa 10 kablar med kabelskor skall sättas in i ett kontaktstycke som har 12 platser som sedan skall kopplas till styrenheten. Hur vet man vilka platser man skall sätta in kablarna i kontaktstycket?? Kablarna står typ: Nr 1 osv. Går upp till nr 18 men kontaktstycket är nummrerat 1-12.
3. 1 kabel av dessa 10 saknar kabelsko och är invikt i skyddshöljet... Vart skall den gå? :)

hmm

Hjälp :)

Gäller en Volvo V50 2007 2.0D.

//Kensy
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Hittar inget när jag söker. Men hittade min gamla laptop med vida och lyckades få fram informationen som behövdes. Det var lite trångt å så men det gick!
Nu skall jag lägga mig i soffan och vila min rygg lite. Den har tagit mycket stryk :)
Hej på er igen.

Tänkte precis åka ner till Bilprovningen å få kroken godkänd. Innan detta så kollade jag ev. felkoder osv i bilen och fick då upp att elen till dragkroken inte fungerade. Fick felkoder på bromsljus och positionsljus.

Kollar Bilprovningen om elen fungerar till dragkroken eller kollar dem bara dragkroken?

//Kensy

Edit:

Hittade dessa mjukvaror som kan installeras..

4-pol 8698 480-4 V50
7-pol, Plusmatning 30664 224-0
7-pol, Dimbakljus 30664 225-7
7-pol, Backljus 30664 226-7
13-pol 30664 227-3

Åkte till Bilia å se om dem kunde hjälpa mig med installationen men dem hade ingen tid förrens om 1 vecka och 1 dag... Tycker jag är lite dåligt! Inte skall man väl behöva vänta över 1 vecka för nått som bara tar någon minut? Nåja...
Kanske bättre å vänta med Bilprovningen tills allt fungerar som det skall...

Börjar även bli lite nojjig över att jag monterat fel kabel till styrenheten... När jag läser anvisningarna så skall det gröna kontaktstycket vara 5-poligt (står så i instruktionerna) men det jag satte dit hade ju 2st rader med 5stift... Kontakten passade även in som den skulle... Även det gråa 2-poliga kontaktstycket satt fasttejpat tilsammans med detta gröna... Kan det finnas ett annat grönt kontaktstycke tro?
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?