Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte till vinterhjul idag. Tänkte att vad bra att Volvo äntligen tagit bort de låsbara hjulmuttrarna som skapar en massa problem för många av oss. Däckkillen byter tre hjul - på det fjärde slirar en mutter och det visar sig att det är den nya varianten av låsbara hjulmuttrar (man ser inte på den vid första anblicken att den är låsbar). De andra tre höll alltså så dålig kvalitet att de inte ens var låsta utan lossnade med mutterdragaren!

Dessutom går det inte att köpa en hylsa längre så jag var tvungen att åka till Volvo och få den fjärde uppdragen... (jag har återigen slarvat bort hylsan).
PH
ja dessa låsmuttrar, gör som jag, skit i att använda dem :D
Jag har inte vågat montera låsbart då jag tror jag själv riskerar att få problem vid hjubyte om jag använder låsbart. De som vill ta hjulen gör det nog ändå oavsett. Jag har faktiskt aldrig använt låsbart på någon Volvo jag ägt. Men om man behandlar de låsbara rätt så tror jag de funkar för de flesta men de är känsliga för minsta felgrepp. Hur är det med nivåsensorn, vågar man tro att den löser ut larmet om någon hissar upp bilen? Fast ingen bryr sig kanske ändå om ifall det tutar och blinkar...
perhall skrev:Bytte till vinterhjul idag. Tänkte att vad bra att Volvo äntligen tagit bort de låsbara hjulmuttrarna som skapar en massa problem för många av oss. Däckkillen byter tre hjul - på det fjärde slirar en mutter och det visar sig att det är den nya varianten av låsbara hjulmuttrar (man ser inte på den vid första anblicken att den är låsbar). De andra tre höll alltså så dålig kvalitet att de inte ens var låsta utan lossnade med mutterdragaren!

Dessutom går det inte att köpa en hylsa längre så jag var tvungen att åka till Volvo och få den fjärde uppdragen... (jag har återigen slarvat bort hylsan).
PH
Låsmuttrar e djävulens påfund..... Inga fälgar på jorden kan va värda att använda låsmutter!
Avsaknad av låsbara hjulmuttrar kan tydligen påverka självrisken på försäkringen.

Volvias villkor rörande låsbara hjulmuttrar:

Aktsamhetskrav delkasko
Lättmetallfälgar skall vara försedda med godkända låsbara hjulmuttrar. Vid
avsaknad av låsbara hjulmuttrar tillkommer en extra självrisk på 5.000 kr.

Självrisker mm delkasko
Godkänt larm utrustat med nivåsensor ger självriskeliminering vid stöld av på
bilen monterade hjul.

http://www.volvia.se/priv/download?p_file_id=9740

Om bilen har nivåsensor till larmet tolkar jag det som att ingen självrisk tillkommer vid hjulstöld, vare sig den ordinarie eller extra?
Låsmuttrar fyller en viss funktion men håller givetvis inte alla tjuvar borta. Är man bara försiktig och inte drar åt för kung och fosterland så fungerar de ok, att t.ex. använda mutterdragare är som att be om problem. Vad är alternativet, att hitta bilen stående på skivorna?
På alla bilar jag har haft har låsbultar som jag köpt nya fungerat helt ok. Däremot har jag fått byta på alla begagnade bilar jag köpt då de ju varit misshandlade av tidigare ägare.

Använder man dom med förstånd fungerar dom, det är min slutsats.

/Martin <- Kör nu utan skydd....

En av anledningarna till placeringen är att f[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]