Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Per L skrev:Sedan är det nog också så att andra gången och följande gånger man gör ett jobb så går det avsevärt fortare för man vet hur man skall göra.

I min ungdoms dagar åkte jag trimmad VW 1200 och efter ett tag kunde jag tex köra in bilen i garaget, plocka ur motorn, byta topplock, stoppa i motorn i bilen igen och köra ur garaget och motorn var då fortfarande varm.
Det hade garanterat inte gått första gången jag bytte topplocken.

Per L
Låter inte som en särskilt pålitlig bil det dära ;)
dave skrev:
MartinS skrev:Jag vill nog sticka ut hakan och säga att jag demonterar ett spjäll på en turbo utan stress på en kvart. Vad var det som tog sådan tid? Jag har i och för sig inte tittat så noga på en icke-turbo men visst borde det väl vara enklare på dom?

Mvh
Martin
Kanske för att du har händer som en tio-årig pojke? ;)
Kanske, ganska storväxt tioåring dock. Jag är 202cm lång, väger 115kg och och har storlek 47 i skor.. Men visst ;-)

Åter till frågan, vad var det som var bökigt?

/Martin
he he. Coolt

Jag hade problem med att få ut sladden till spjällhuset, den gick bakom startmotorn. Där fick jag klämma in händerna under intagetshuset eller vad fan det heter. Intakemanifold på engelska. Med hjälp av en liten spegel o pannlampa gick det till slut!

Hur kan man nolla felkoder utan tillgång till en spec manick eller sladd till dator?

Dave
m2c:
"Låter inte som en särskilt pålitlig bil det dära"

Den var väl som bilar är mest när man som 18-åring köper sin "första" bil och pengarna är en begränsning. Chansa, testa, misslyckas och på't igen är väl ungefär vad man höll på med.

Jag hade upp den i 175 km/tim en gång enligt varvräknaren. Hastighetsmätarens visare hade då för länge sedan parkerat sig mot "pinnen" vid 0 km/tim fast från "fel" håll.
Och för er som inte vet vad en VW 1200 är så kan jag nämna 34 vilda hästkrafter, en toppfart på 115 km/tim och en luftmotståndskoefficient som en lagårdsdörr

Per L
MartinS skrev:Jag vill nog sticka ut hakan och säga att jag demonterar ett spjäll på en turbo utan stress på en kvart. Vad var det som tog sådan tid? Jag har i och för sig inte tittat så noga på en icke-turbo men visst borde det väl vara enklare på dom?

Mvh
Martin
Ja men då stängde du säkert av motorn under tiden :D
Spjället sitter under insuget med 4 bult och en slangklämma och sladden går runt generatorfästet och trångt som fan + att man inte ser ett skit.
Bort med fläkten och kåpan då får man plats för ett par rejäla arbetarhänder.
Alt en bättre slägga så är det bara att dunka till på insuget då har man hela skiten i näven direkt ;-// .

En kul historia angående storlek
När jag köpte min Oldsmobile på ebay i Las Vegas så fick jag problem med säljaren och jag förklarade att "mig blåser du inte" Då då sa han att han var 6.5"" (198cm) och vägde 240l ca 115kg samt varit 8 år i marinkåren och just köpt sig en pistol...
Jag svarade att det kostar 480$ och tar 16 timmar med tidskillnaden och "du kommer inte att tycka om mig när jag kommer"
(Killen hade det imponerande smeknamnet "Chic" och var garanterat inte större än max 175cm hette i verkligheten Antonio Tomaro och bodde på Pearl Harbor Dr 9003 L V) kollade in den adressen via google och frågade "varför han inte hade pool när alla hans grannar hade det" sen så lade jag till en del andra uppgifter så att han fick klart för sig att klotet inte är så stort och att jag verkligen menade allvar med det jag sa. Det dröjde inte lång tid innan bilen stod i hamnen LA...
Det var en hel del annat kul i denna från början jobbiga historian men det orkar jag inte skriva

Därmed inte sagt att jag misstror några uppgifter, i detta fallet så var det "öppet mål" den dumme fan poserade bevid bilen vid sin firma och personuppgifterna fick jag via banken...
Man kan ju undra vad era mammor hade i gröten när ni var små :D Tydligen nåt som min kära mor inte hittade i affären då jag mäter otroliga 174 cm ö h.
Förutom det så att ta bort luftburk och slang och att sedan lossa startmotorn, 3 +1 bult tror jag att det är, så är det nog lite lättare att komma åt. Annars så förutom att det behövs en ny packning så går det ganska snabbt att lossa insugsröret för att inte få psykbryt. Kan vara värt den ½ timma det tar. /Clas

Bild
dave skrev:he he. Coolt

Jag hade problem med att få ut sladden till spjällhuset, den gick bakom startmotorn. Där fick jag klämma in händerna under intagetshuset eller vad fan det heter. Intakemanifold på engelska. Med hjälp av en liten spegel o pannlampa gick det till slut!

Hur kan man nolla felkoder utan tillgång till en spec manick eller sladd till dator?

Dave

Pröva att lägga av minuspolen en halvtimme går inte det (vilket jag inte tror) så är det bara att ropa: ÄR DET NÅGON PÅ FORUMET I NÄRHETEN AV VÄNERSBORG SOM HAR EN CODLÄSARE SOM KAN HJÄLPA DAVE!!!Eller så åker du till Biltema och köper en CR-101 kostar ca 800kr med den så kan du både läsa och släcka koder
Jaha där ser man! Har 1200 innestående där då jag, med liten budget, köpte hjullager där i våras som jag nu redan fick byta efter 700 mil. Har iofs beställt en kabel med usb anslutning på ebay för 160 kr men det kommer ta en stund och få hem den.

Sen är jag klar med renoveringen av spjällhuset och testat den men får samma fel igen. Dock inte lika illa. Måste dessa felkoder nollas innan spjällhuset funkar ok igen? Har senaste mjukvaran från Volvo inlagd redan.

Sen ska jag lägga upp bilder o en lite guide, har inte hunnit då jag ska byta spindelleder, hjllager och hela avgassystrmet. Sen bygga in en diskmaskin med :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]