Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Som många nu vet så har jag en sänkt (dumt) S60 T5 -01.
För några veckor sedan la jag på nya Continental dubbdäck. Den nya modellen.
Då något förändras på min bil så hittar jag massa fel till jag vant mig så att bilen kändes spårkänslig inne i Karlstad så ansåg jag att det var mitt vanliga gnäll.
I dag var jag i Örebro o vände från Karlstad.
Nu fick jag iaf något att fundera på.
Vägen är till stärsta delen 2-1väg. Hastigheten ligger på 100-110. En hastighet som jag inte gillar att hålla. Så vad gör man? Jo man kör om när det är tvåfiligt. I dag så tog jag det lugnt i omkörningarna genom att bara sänka pedalen lite. Inte värre än att en Ford Focus kunde hänga på.
Döm om min förvåning när antispinnsystemet började jobba.....
Visst. Vägen förbi Kristinehamn är lite egen. Men inte så pass?
Någon annan som har erfarenhet av dessa däck?
Finns heller inga märken om rotation. Bara vilken sida som ska vara innåt.
Däcken blev trotts allt, Bäst i test enl Teknikens värld i år.
Hoppas på svar från GammeltidenMic som känner till E18 mer än mig.
Väg eller kassa däck för barmark?
av oldtimersmc
Provocative skrev:Som många nu vet så har jag en sänkt (dumt) S60 T5 -01.
För några veckor sedan la jag på nya Continental dubbdäck. Den nya modellen.
Då något förändras på min bil så hittar jag massa fel till jag vant mig så att bilen kändes spårkänslig inne i Karlstad så ansåg jag att det var mitt vanliga gnäll.
I dag var jag i Örebro o vände från Karlstad.
Nu fick jag iaf något att fundera på.
Vägen är till stärsta delen 2-1väg. Hastigheten ligger på 100-110. En hastighet som jag inte gillar att hålla. Så vad gör man? Jo man kör om när det är tvåfiligt. I dag så tog jag det lugnt i omkörningarna genom att bara sänka pedalen lite. Inte värre än att en Ford Focus kunde hänga på.
Döm om min förvåning när antispinnsystemet började jobba.....
Visst. Vägen förbi Kristinehamn är lite egen. Men inte så pass?
Någon annan som har erfarenhet av dessa däck?
Finns heller inga märken om rotation. Bara vilken sida som ska vara innåt.
Däcken blev trotts allt, Bäst i test enl Teknikens värld i år.
Hoppas på svar från GammeltidenMic som känner till E18 mer än mig.
Väg eller kassa däck för barmark?
¨

Vägen är ju skitfin :)

Det är inte däcken för de är riktigt bra! Det är antagligen de där djävla kransarna (fram) kolla dem innan sensorn ryker.
Kolla NOGA Skitnoga!!! efter sprickor eller andra skador.

När du drar på så "gapar" den spruckna kransen av centrifugalkraften och antispinn tror att det släpper och griper in, så småningom så får du signal om att du har fel på ABS sen så kommer du att ha det...

För jag har som du svårt att tro att det skulle spinna om du inte tokgasade o slängde in växlarna.
Mussen har V8 vrid 320hk+ och den spinner inte över 80kmh (om jag inte vill)
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av Provocative
Men då. Jag vill ju bara ha ett enkelt fel :P
Det som talar emot ett mekaniskt fel är ju att det började samtidigt som däckbytet.
O vad gäller vägen så är jag från Linköping från början. DEN vägen förtjänar sitt E-nummer fast den är utan tillsatser^^.
Får väll hissa upp den på OK någon dag då. Får snart VIPkort där.
av oldtimersmc
Provocative skrev:Men då. Jag vill ju bara ha ett enkelt fel :P
Det som talar emot ett mekaniskt fel är ju att det började samtidigt som däckbytet.
O vad gäller vägen så är jag från Linköping från början. DEN vägen förtjänar sitt E-nummer fast den är utan tillsatser^^.
Får väll hissa upp den på OK någon dag då. Får snart VIPkort där.
Har bott på Apotekargatan 14!=fetaste adden :D (brevid domkyrkan)

Talar inte emot allt har en början man får den effekten antispinn är ju ett räkneverk som räknar induktiva pullser från pullsgivarna (kuggkransen) efter ett givet schema om det finns en avvikelse vid ax så "spinner det" i abs enhetens lilla verklighet och då så stryper den effekten i dessa farter, vid låga hastigheter så bromsar den det spinnande hjulet...
av Provocative
Mjo. Får kolla upp elendet. Har faktiskt haft ett skorrande ljud vid inbromsning även med sommardäcken. Låter som jag försöker blunda för ett problem som inte är ovanligt på dessa bilar. Tur för Helmi att jag finns :P
av Provocative
Omek skrev:
Provocative skrev:Mjo. Får kolla upp elendet. Har faktiskt haft ett skorrande ljud vid inbromsning även med sommardäcken. Låter som jag försöker blunda för ett problem som inte är ovanligt på dessa bilar. Tur för Helmi att jag finns :P
Provocative skrev:Det som talar emot ett mekaniskt fel är ju att det började samtidigt som däckbytet.
Hur ska du ha det?
Det får du veta när jag kollat. Fast egentligen behöver jag inte kolla. Jag kan fråga dig om felet så får jag garanterat ett svar som inte leder till ett dugg mer än att jag är en idiot eller annat trevligt. Så dina inlägg är rätt ointressanta.
av oldtimersmc
Han e lite snabb i skydd av anonymiteten att bli dum denne omek (överallt).
Är du ledig i morgon em? Jag jobbar fm och har en del att fixa på MC-klubben men om du pm:ar ditt nummer så lovar jag att jag ringer och kan jag hjälpa till så gör jag det gratis, dock inte kransbyte men om så skulle vara fallet så kommer vi överens på en "ölbacksnivå" med garanti.
Pelle

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]