Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

om nu volvos automat lådor är sånt skräp hur kan det komma sej att 4 av 10 volvo levereras med automatlåda? du har haft otur med 1 bil och då är alla kassa min fråga är hur långt hade den gått vilken modell och motor? jag kan påstå att jag har råkat ut för betydligt fler manuella som "rasar" än automatare alltså urtrampningslager som haverera = läckage = låda ner och byte koppling
nä efter 6 volvo med automat i rad så blir även nästa volvo en automatare trampebils stadiet lämna jag innan förskoleåldern :D
Är det inte ett antal olika lådor? En del som har mindre förluster, en del med högre? Volvos geartronic är nog en hydraulisk låda med en förlust om ca 10%. Eller minns jag fel?
Jösses vilken löpeld av svar!
Vad kul! Jag tror att jag har fått mig en uppfattning om geartronic. Tack för alla svar av väsentlig karaktär.

En annan fråga som jag har är om man är löjlig om man stirrar sig blind på att det är en 2,4T istället för en 2,5T.
Finns det några "BIG NO NO" i att välja en 2,4T istället.
Strunt samma om den har några hästar och nm mindre. Jag tror det inte märks så väl...
Vilken av dem har bäst rykte? Och då kanske främst ur hållbarhets/driftsäkerhetssynpunkt.

Jag har chansen att komma över en -01 som verkar vara bra ompysslad och vårdad samt har mycket slitagedelar bytta.
Visst det är den första modellen (ala barnsjukdomar), men jag överväger ändå ett köp...
Skulle säga att rent motormässigt så kan du gå på en 2,4T. Det är en bra motor.
Sen är det ju en del andra problem med dom tidiga årsmodellerna- V70n kom redan -00.
På modellerna 00-04 så var/är det en del problem med det elektriska. T.ex har det varit problem med dåliga kretskort
i vissa grejer så som inbyggd telefon och innerbackspegeln. Problemet med innerbackspegeln vet jag en del som har haft.
I den sitter mottagaren till fjärrlåset. Volvo har ej denna som reservdel längre och det går inte att köpa en ifrån skroten och sätta dit.

Men i det stora hela är det rätt stabila vagnar.
Jag tror att det är som med alla andra bilar. Nya modeller = mer problem (barnsjukdomar).
Köper man typ 07 (sista året då N tillverkades) får man en ganska säker bil.
Visst är 2,5T piggare -- men jag tycker 0inte är det någon gigantisk skillnad.

Jag hade 2,4T motorn i första V70 modellen och bytte den till en 2005 V70 2,5T. Visst märkes speciellt det högre vridmomentet, men 2,4T med 193-200 hästkrafter är inte direkt slö.

Det hela kommer ner till hur mycket du kan lägga på en ny bil. 2,5T börjar vara hyfsat billiga och du kan utan problem hitta en bra bit under 100.000:-, en tidig V70N 2,4T ligger troligen kring hälften. Köp så ny och bra bil som du har råd. Ofta kan det löna sig med mindre krångel -- men det finns inga garantier.
oldtimersmc skrev:Min söta rara fru kör däremot om hon får välja automat = Tyngre töstigare och slöare bil det är fakta.
Nu har utvecklingen gått framåt på senare år. En automat behöver inte vara vare sig törstigare eller slöare -- se t.ex. på BMW och VW. Dina fakta är därmed direkt felaktiga.

Vi får hoppas att Volvo också lyckas skaffa sig en bättre automat än nuvarande AW-låda. PowerShift är bättre -- men det finns fortfarande en del att önska där. Även om AW lämnar en del att önksa i effektivitet valde jag en sådan på min senaste Volvo. Det är värt en del att sitta och slira på kopplingen i bilköerna.

Vill du ha manuellt -- skaffa dig då det. Men acceptera att det finns de som föredrar automat, och att det finns rationella skäl att välja en. :wink:
Jag har ingenting emot manuell växling. Har haft båda sorter men mest automat.
Det har ingenting med ork eller att kunna växla en manuell bil att göra.
Tycker det är smidigt helt enkelt. Jag personligen har haft mera problem med manuella lådor på mina bilar än automater.
Även du borde väl kunna hålla med om att även en manuell låda kan krångla (urtrampningslager, lamell, trycklatta & slavcylindrar för att nämna några "vanligt" förekommande fel. Läckande vevaxeltätning mellan motor och låda som får lamell och svänghjulsbyte som följd. Ganska vanligt förekommande på manuella volvobilar med vitmotor) men visst en automat är ju mera "komplicerad" och mera saker som kan krångla.

Sen skriver du att en automat är slöare. Visst kollar man på pappret så kanske det skiljer ca 0,2s 0-100 men jag är mycket tveksam till att gemene man klarar av att växla sin manuella kärra så snabbt att du klår en likvärdig bil med automat.
Har sett en del tester på detta där personer, alltså vanliga svenssons, fick testa bilar med både manuell och automat ochh acc. tiderna blev snabbare med automat 0-100.

Bor man sedan i en storstad och kör mycket köer så skulle jag aldrig vilja köra manuell.
Sen är ju automat och farthållare en fantastisk kombo. Skön när man t.ex kommer till en rondell och man ligger och kör på farthållaren.
Bara att bromsa ner till rondellen och sedan mara trycka på resume-knappen och allt sköter sig självt.
Manuell eller automat det är väl olika typer av folk helt enkelt.
Senast redigerad av 3 TomasL, redigerad totalt 0 gång.
ngal81

Köp den med geartronic. Då kommer du att kunna avgöra när du vill växla.
Själv är jag nöjd med min. Och nån bil med man.låda kommer inte att köpas.

Tack Erik, ska klura lite mer på det hä[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]