Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin123
Det har skramlat från motorn ett tag men jag har inte tagit tag i det och igår när jag körde ut på motorvägen släppte avgasröret från motorn, som tur var sitter det fast såpass att det inte skrapade i. Troligtvis har fästet rostat sönder, funkar det att sätta fast det med en rörklämma eller dyligt?
av qan
Välkommen till forumet. Viktigt är att du anger vilken motor du har eftersom det ser annorlunda ut ifrån modell till modell. Hur menar du med fästet till motorn och varför tror du att du kan laga det med en rörklämma? Antingen behöver du nya bultar/fjädrar för att hålla fast downpipe mot grenröret eller så behöver du ett fexrör/katt. Har du tittat hur det ser ut? Skulle inte rekommendera dig att ful-laga det iom att du kan få problem med motorstyrningen om den drar tjuvluft.
av martin123
Tack!
Vet inte motor, men bilen är en V40 1.6 -97. Det har släppt precis bakom framdäcken, tänkte om man bara kunde dra på röret igen och fästa det, men det kanske är bäst att göra det ordentligt med en gång.
Användarvisningsbild
av vetten
Bultarna till katten brukar man oftast skära av och ersätta med nya. Man ser inte riktigt på bilden om röret är sönderrostat eller bara har släppt och glidit isär, det brukar sitta en klämring innanför (mellan) klammorna som håller fast röret vid katten, så har du tur så kan det räcka att byta den plus nya bultar. Jag skulle börja med att ta loss katten vid det felande fästet och kolla hur det ser ut, vet att jag köpte klämring på biltema som passade när min katt på 480-in lossnade på ungefär det vis som det ser ut att din gjort och det var flera år sen. Håller fortfarande.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]