Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
TotanTotan skrev:Jäkligt fin bil, bra inredning, alltid ett + när man ska renovera. Förstår ditt dilema med P1800, dom har någon konstig makt över oss volvo dårar men en bra renoverad amazon ligger inte långt efter. Ett tips om minnet från din morfar kan ju vara att scanna in texten från pärmen och sätta någonstans, går ju att minska ner i storlek så att det passar på lämpligt ställe. /Clas
En vit P1800 så man kan spänna på sig handskarna och sen åka runt och inbilla sig att man är Helgonet... :D Men helt klart är ju att en amazon aldrig är fel. Din ide om texten är inte alls dum lär jag säga och tål att tänkas på.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ser att jag missat att uppdatera här på väldigt länge. Har hänt en hel del sen sist.

Bild

Bytt torpedsidan och ut- och -ovansidan på skärmbalken.

Bild

Med a-stolpen hel igen så kunde dörren hängas tillbaks och justeras in.

Bild

Hade en liten bockad skrotplåt som gjordes om lite och vart ett fäste för signalhornet.

Bild

Dags att få överdelen på vänster skärmbalk på plats. Började lite lätt med att kara ren kanten på innrskärmen och sen börjde jag måtta och insåg att jag gjort en liten mätt i millimeter men kritisk miss. Den bockade plåtkanten gjorde att skärmen hamnade för högt. Försökte böja ner den, men det hjälpte inte så det var bara att kapa bort den med *suck*

Bild

Fick till slut dit plåten i rätt höjd och punktade fast den på insidan till att börja med och såg till att få hålen på rätt ställen.

Bild

Och eftersom jag fick kapa bort kanten så fick jag göra dessa. Jag och plåtbocken börjar bli kompisar nu...

Bild

Borrat hålen i plåten och markerat vart det ska slipas inför svetsningen.

Bild

Sen var det bara att klämma fast den första profilen och börja svetsa i hålen, har för mig det heter stolpsvetsning på fackspråk.

Bild

Första av 3 profiler + en liten snutt som svetsades dit på samma sätt.

Bild

Bild

Gjort ett litet ryck idag och borrat upp hålen för kabelgenomföringarna i torpedplåtarna och svetsat fast kabelhållarna. Passade på att punkta igen några skruvhål i golvet till saker som inte kommer återmonteras.

Bild

Gjort ett ryck med prylhyllan också. Svetsasde fast sidostyckena och rullade ett spår i den, så nu är den avsevärt stadigare. Nu ska det göras ett fäste på sidan och borras hål för att kunna sätta fast den så är den i princip klar sedan vad gäller själva konstruktionen. Den har senare kompletterats med en plåt på baksidan..

Bild

Lite etsgrund på den här sidan också. Skönt att det som gjort att bygget stått still i alla år snart är ett minne blott. Ska på med vanlig grund okså och sen är det på med underredsmassan :)
Användarvisningsbild
av päpplet
Lyxig bil du har med bromsservo :) Varför sätter du inte tutan där den ska sitta bakom grillen istället för i hjulhuset? Känns ju som livlängden minskades rätt duktigt med den placeringen eller ska du dit med innerskärmar?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att flytta tutan är ett rent estetiskt beslut. Och visst kan väl kanske livslängden påverkas negativt. Men en ny tuta är inte så värst dyr. Har för övrigt likadant på 850'n men där sitter tutorna närmare både marken och hjulet och dem vart ju fyllda med grus. Men efter att ha tömt dem å funkade dem igen och sen vändes dem åt andrahållet och sen har jag inte haft några fler bekymmer.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Kittat alla skarvar både in- och utvändigt.

Bild

Sen va det bara att börja gegga med underredsmassan. Så nu ser man ut som en dalmatiner, full av svarta fläckar överallt :D Vart lite annat småpyssel med, men det får jag återkomma till.

Bild

Då var det dags igen då. Lagt igen hålet efter original tändspole. Det 4-kantiga hålet som syns under ska göras runt och tanken är att kablarna till värmepaktet ska komma ut där, möjligen någon kabel till.

Bild

Slabbat på underredsmassa på höger innerskärm med.

Bild

En låda med den nya ljudisoleringen som ska i. Köpte 82 ark silent coat. Tanken är dock att det ska sparas en del som ska sättas i S60in.

Bild

Lagt ut några plattor för att kolla lite hur många som kan tänkas gå åt.

Bild

Börjat skrapa rent det sista vid baksätet så att man kan börja sätta dit ny ljudisolering.

Bild

Eftersom all annan gammal asfaltsmatta rykt så fick även dessa bitar stryka på foten.

Bild

En massa skrapande senare...

Bild

Vart att lägga på lite grundfärg med för att täcka över där jag skrapade lite för djupt. Har nu satt dit första silent coat biten och lär säga att det var väldigt lättjobbat.

Bild

Hittade ett ställe till med rost i golvet, bak denna gång som lär undersökas och åtgärdas.

Bild

Efter att ha slipat rent, skrapat, bankat och brytit lite så försvann kniven igen golvet och jag hade en ond föraning om vart hålet mynnade ut...

Bild

...och mycket riktigt. Precis ovanför infästningarna för bakaxeln... Det bär ju emot, men det lär bli till att ta ner bakaxeln för att kunna se riktigt och komma åt underifrån. Så då lär det ju bli att byta bussningarna bak med och se till att få stagen blästrade och lacka dem och även måla bakaxeln.

Bild

En av dem bakre momenstagsbussningarna. Bara för att visa på ett ungefär i vilket skick en del bussningar är i. Dags för nya? Skulle tro det... :D

Bild

Dagen vart dock inte helt lyckad då axeln fortfarande sitter fast. Måste köpa tigersågsblad och kapa loss den tyvärr. Det som dock är riktigt tråkigt är att det verkar som om jag lär offra bärarmarna och köpa nya. Hade ursprungligen tänkt att det skulle gå att rädda dem med blästring och lack. Men bultarna och gängorna som håller dem i framkant är i ett sånt skick att det troligen slutar med att dem lär kapas. Dem nytillverkas ju så det är ju inte hela världen så, men dem kostar ju en del.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jodå, desto mer rost som fixas desto mindre finns kvar :D När jag fixat detta hål i golvet så är det först och främst skärmkanterna och sandplåtarna bak kvar. Möjligen lite i trösklarna, men det ska nog gå att rädda med bara slipning
Användarvisningsbild
av White
Kul med en Amazon! :-)-)
Börjar mer och mer bli helt "såld" på dom här äldre bilarna. Vet inte om det är för att man minns dom från barndomen, då man åkte
omkring i dom när dom rullade som vardagliga "bruksbilar". Kul att se i alla fall, önskar att man hade tid och ork att göra något
liknande projekt...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Har nu under några laddningar märkt a[…]

Felkod P074468

Xc90 2013 automat. En bekant till mig har felkoden[…]

Om den är väldigt sönderrostad, kan[…]