Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dartanjang
Hade bilen på kontroll för möjlig inlösen vid bilköp och får återkopplingen: "Fyrhjulsdrift, tveksam funktion".

Jag får hem bilen och ska kontrollera vad som menas. Kör ut på en vall och har drivning bak direkt och inga som helst problem att få bredställ med stadidgt bakhjulsspinn.

Vid kontrollfråga om vad som menas fick jag beskrivningen att meken hade haft bilen på lyften med framhjulen i luften och inte fått drivning bak. Han hade sedan tagit ut bilen på regnvåt asfalt och bara fått framhjulsspinn.

Vad göra nu? Är mekens kontroll ovan ett tydligt felfall och att jag har intermittent fel på fyrhjulsdriften eller är det jag beskriver helt normalt? Om inte, hur går jag vidare med att utröna om jag har problem med bilen och vad det leder till för åtgärd?

Om jag lyfter upp bilen i luften och har tändningen på/motorn igång men friläge, ska bakhjulen frihjula eller ska det direkt vara motstånd mellan fram- och bakaxel med min version av Haldexen?

Dessutom vet jag inte om jag är säker på att Volvoverkstäder känns som den absolut bästa remissinstansen för att diagnosticera Haldex-systemet men vad har jag för annat alternativ?
av llesrof
Fick han några felkoder? Att få fyrhjulsspinn på våt asfalt tror jag inte att du kan få, jag skulle inte ens drömma om att utsätta bilen för den påfrestningen. Jag har gasat på duktigt på våt asfalt utan att det spinner alls. Om det är trycksensorn som är defekt kan du få effekten att framhjulen spinner och bakhjulen kopplar inte in. Om man kopplar ut DSTC så kopplar bakhjulen in med en j-vla smäll och det är inte bra. Det luriga är att även med DSTC fungerar AWD när man startar bilen, sedan slutar den att fungera. Om det är trycksensorn som krånglar så har du en felkod som heter DEM0007 och enbart den felkoden på DEM-enheten. Hur du kollar om en enhet har felkoder orkar jag inte skriva, jag har gjort det en massa gånger så du kan hitta det via forumets sökfunktion.

Om det är sensorn som är trasig är det en affär på inkring 2000 spänn om inte Volvo tar halva kostnaden på goodwill. Det gjorde de åt mig. Men börja med att kolla OM du finns någon felkod på DEM och be sedan en verkstad kolla VILKEN felkod det är. Lycka till :D
av Psyko
Om man kör bilen upphissad ska alla hjulen "driva".
Det borde således inte vara spec svårt att konstatera att den fungerar eller inte

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]