Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nillan
#583525
Hej

Någon vänlig skäl som skulle kunna komma med nåt förslag / lösning på våran bils problem

Köpte den för några veckor sedan obes..
Besiktade den fick anmärkning på alla avgasvärden utom 1
Bytte Lambdasonden
Besiktade igen - Godkänd
Bilen har under hela tiden gått sisådär..

Sen började bilen bli galen..
Den startar alltid.. man kan köra hur långt som helst bara man inte stannar den då börjar eländet
Den misständer, bluddrar är orkeslös, pressar man den så man får upp den i 50-60 så går den som en klocka igen..
Låter man bilen kallna helt går den som en klocka..
Har redan bytt
tändstift
tändkablar
tändmodulen
tändkablar
tändspole
kollat tätat blåst rent slangar osv osv
rengjort tomgångsmotor
bytt bränslerelä
givaren på svänghjulet
provat annan luftmassemätare

Snälla har du nått tips.....
#583534
Byt även fördelare och rotor också samt byt bränslefilter och luftfilter. Detta är bra serviceåtgärder som ändå behöver göras med jämna mellanrum.

Har du problem med tomgång och är det i så fall med kall eller varm motor eller kanske hela tiden?
Kontrollera gärna luft och vakuumslangar så där inte finns läckor. Kolla insugskanalen inklusive spjällhuspackning och insugspackning samt att det inte är luftläckor vid spridarna.

Mvh GK
#583541
Glömde ju även skriva att
luftfilter bytt bränslefilter och oljefiler + olja ska bytas imorrn
fördelare och rotor är bytta
kamremsinst. kollad
kontakter är lossade och sprejade
tomgången är perfekt motorn står nästan helt still.. bara när man ska "iväg från tomgång med varm motor så jävlas den!
ev läckor är oxså kollade fixade bla plaströret fr luftmassemätaren
slangar är lossade och kollade..

:( Nillan
#583566
Gör så här, nolla felkoder, försök provocera fram felet och ta sedan ut färska felkoder. OBS att om du nu får felkod på en komponent behöver det inte innebära att komponenten är trasig utan bara att den av någon anledning inte kan göra sitt jobb och detta kan bero på andra felkällor.
pressar man den så man får upp den i 50-60 så går den som en klocka igen..
Går den normalt i alla lägen sen?

Mvh GK
#583574
Har provat att ta ut felkoder som ger 1-1-1
efter nollning går bilen att köra efter kortare stopp, är som att något blir galet efter ett stunds körning och efter nollning så är den normal igen....

Ska prova imorgon med felkoderna, då ska även tempgivaren bytas...

Mvh Nillan
#583605
Rent spontant hörs det som en dålig luftmassemätare men den har du bytat (till en som förhoppningsvis var frisk) Tempgivaren som du nämner kan också ställa till mycket oreda. Kolla kabelmattan på motor noga så den inte ligger och skaver mot gods. Ett inte alltför ovanligt fel är att anslutningarna vid tankarmaturen rostar upp så pumpen drar tjuvluft där men då är bilen nästan alltid svårstartad. Kolla även styrenheten vid högersidan (vid passagerarens högerfot) så det inte är kontaktfel i kabelanslutningarna.
#583617
Visst ska bilen gå "bättre" om man drar ur luftmassemätaren... koppla över till ett nödläge...

Kontakterna vid bäda styrenheterna är lossade kollade sprejade och ditsatta igen, har ni varit med om att styrboxen har gått sönder enligt volvo ska inte de kunna ske!

ska kolla idag
kabelmattan
byta tempgivare
olja filter
bensinfilter

TACK för alla tips då har man nya förslag att gå på!
Nillan
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]