Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oscars
Hejsan.
Har läst sjukt mycket om klonk ljud i detta forum och fått en hel del tips.
Får dock ingen riktig ordning på det hela. Jag har en S60r awd från 2004 som det klonkar i när jag växlar från 1:an till 2:an och ibland till 3:an. Och om jag ställer fjädringen i advanced så klonkar det när man åker i gupp. Eftersom att bilen blir väldigt hård när man ställer den på advanced så liksom studsar den och då hörs det varje gång den studsar.
Jag får för mig att det är samma ljud som kommer då som när man växlar.

Jag har satt dit nya krängare och nytt moment stag. Kan inte tänkte mig att det är isolatorer jag behöver med tanke på att det är när jag växlar också om det nu är samma klonk, det är jag ju inte helt 100% på.

Tacksam för alla svar! För jag blir inte klok på oljuden.

Tack!/Oscar
Klonkljud I framvagn vid körning över gupp och i potthål kan tyda på defekt spindelled fram!

Hade samma "fel" på min bil och beställde nya stötdämpare och fjädrar fram, vid byte på verkstad upptäckte de den defekta spindelleden som bytades samtidigt. resultatet blev iallafall inget mer klonkljud.
Besiktade min bil igår och eftersom jag har samma problem som Dig så frågade jag besiktningsmannen.

Han visade att inte bara "krängningshämmarstagen" var glappa utan också länkarmsbussningarna - syns tydligt när man tittar och känner.

Besiktningsmannen berättade också att det skulle kunna vara någon infästning i stötdämparna fram som glappar.

Lycka till med oljudet!

/Stefan
Okej. Tack så mycket för era svar. Blir att hissa upp bilen på en 4 pelar lyft och bryta och bända lite till. Måste få någon ordning på detta. Det värsta är ändå att det är ett glapp när man byter växel. Alltså när man släpper upp kopplingen igen. Var någon som trodde det var dubbelmasse svänghjulet som hade separerat. Men det kan det inte vara för nu har jag hört hur ett sådant låter. Och det skrapade fruktansvärt när man släppte upp kopplingen, så det är det inte.
Mvh
Fjäderbensbussningarna kanske är risiga... har liknande ljud på min kärra.. fick tipset att man kunde kolla fjäderbens"toppen" från motorrummet... ska finnas ett spelrum på typ 1 mm.... kan säga att mitt är på ett par cm...... jag är inte så haj på det här, men det är en tanke iaf....

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]