Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Hej igen. Bilen är en 945 -92.
Innan kunde jag köra blandad körning utan att vara allt för lätt på foten ca 53 mil innan lampan tändes, fick sen i 52 liter . Nu vid samma typ av körning kan jag köra kanske 45 mil och jag har inte ens slängt på dubbat än och bilen är dessutom nyservad. Tankade även fullt och körde "eco-driving" i 49 mil- fick sedan i 53 liter, från samma pump på samma station.
Kanske ska nämna att bilen förmodligen har en pytteliten avgasläcka innanför den "dubbla" plåten framför kattfan då det fortfarande tickar efter byte av den täta (senare tomma) katten. Kan det vara så att det sugs in luft i avgaserna och att det påverkar lambdan? Hade ett större hål på 745;an och den drog inte mer för det.
Bilen drog innan ca 0,97 vid blandat och nu över litern vid ekokörning. hmmm...
Kan det vara mina biltemagrejer som gör detta? (kablar, rotor, fördelarlock, oljefilter och de där tändstiften som de skryter högt o brett om.)
Mvh Vix
Är nog inget större fel på Biltemas grejor, använder själv rätt mycket från dom.

Läckor i avgassystemet före lambdan kan göra att lambdan inte kan arbeta korrekt. Har du tagit ut felkoder?

Mvh GK
gnestakalle skrev:Är nog inget större fel på Biltemas grejor, använder själv rätt mycket från dom.

Läckor i avgassystemet före lambdan kan göra att lambdan inte kan arbeta korrekt. Har du tagit ut felkoder?

Mvh GK
Ok, har alltid använt det förut utan trassel men man vet ju aldrig, man hör ju mycket om det.

Båda pinnbultarna för fästet till blocket vänster på grenröret är borta/av. förmodligen av. Blir säkert jättekul att få ut dem utan att kunna svetsa på något. Antar att det läcker där med, men svårt att känna nånting.
Har även hört att en kass lambda kan orsaka mitt soppaproblem? Hur mäter man den? Ohm? kall? varm?
Nej inte tagit felkoder sedan i våras men dosan är inte riktigt kry och har för mig den bara kan visa från tvåans hål, då hade jag 121- fel signal luftmassemätare, 221- lambdareglering fel, 113- insprutningsventil fel. Har inte raderat dem då, men får göra det och se om det kommer nya eller?
Då drog den inte så mycket.
Radera koderna och ta ut nya sen du kört en vända. Det vore nog bra om du felsökte din dosa, det kan vara kabelbrott eller ärgningar t.ex.

Oaktat att det kan bli mycket jobb så är det dessvärre nödvändigt att göra något åt pinnbultarna.

När det gäller mätning av din lambda så kan jag inte ge några bestämda svar då jag inte vet vilken variant av sond
du har eller hur många kablar den har.

Ett förslag om du vill meka själv är att skaffa en reparationshandbok för 900-modellerna.

Mvh GK
ang pinnbultarna som är av. Ta en liten borr, 3mm kanske, och borra i mitten, vill den dra, går det bra att styra en liten borr i början. Sen då du fått den i mitten, kan du prova att borra upp hålet, så du kan knacka i en torx bits tx30 och prova dra, går det absolut inte, så ta bort bitset igen, och borra upp mm för mm, så lossnar bulten tids nog. Inte så svårt, bara man tar det lugnt.
Har du kört med rensad katt, och sedan lagt i en ny hel? eller fattar jag fel, du skrev nåt om katt, för har du gjort det, kan nog förbr öka, är ju aningen mer motstånd i katten om den e hel, eller tom.
Passa dig för de koniska skruvutdragarn typ s.k. "svinpittar" :oops: för dom orsakar tryck mot gängorna och gör saken värre. Det finns i handeln raka skruvutdragare som fungerar bättre. Det är samma ide som inkognitos förslag med en torxs men med ett dedikerat verktyg får du djupare grepp.

Mvh GK
inkognito skrev:ang pinnbultarna som är av. Ta en liten borr, 3mm kanske, och borra i mitten, vill den dra, går det bra att styra en liten borr i början. Sen då du fått den i mitten, kan du prova att borra upp hålet, så du kan knacka i en torx bits tx30 och prova dra, går det absolut inte, så ta bort bitset igen, och borra upp mm för mm, så lossnar bulten tids nog. Inte så svårt, bara man tar det lugnt.
Har du kört med rensad katt, och sedan lagt i en ny hel? eller fattar jag fel, du skrev nåt om katt, för har du gjort det, kan nog förbr öka, är ju aningen mer motstånd i katten om den e hel, eller tom.
Tack för tipset, är materialet tacksamt att borra i, dvs inte härdat?
Mjaa, man kan säga att jag kört ofrivilligt med delvis rensad katt, den rensade sig själv efter att den blev tät. Hade ingen effekt tills det smällde till utav bara fan, tror att problemen började när den började falla sönder, med tickningar och högre förbrukning. Jag har sedan satt dit en hel igen som satt från början men byttes ut i tron att den var kass. Fast det var den som det byttes till som var kass...tydligen.
gnestakalle skrev:Passa dig för de koniska skruvutdragarn typ s.k. "svinpittar" :oops: för dom orsakar tryck mot gängorna och gör saken värre. Det finns i handeln raka skruvutdragare som fungerar bättre. Det är samma ide som inkognitos förslag med en torxs men med ett dedikerat verktyg får du djupare grepp.

Mvh GK
Intressant! Har tidigare kört med torx på kassa insex men de har ju en tendens att gå sönder. Vet du var dessa finns att köpa och vad de heter? Ja grisapittarna brukar ju bara funka bra på m12 och uppåt och kanske mindre om det finns nåt att ta i typ.
Lambdasonden är förresten med 3 kablar och sitter i katalysatorn, tror det är 2 vita och en svart...
Biltema har en sats men den kostar 369:- och har artikelnummer 20-379.

Dom 2 vita är till förvärmningen av sonden och den svarta är signalledning.

Förvärmningen skall mäta 13 Ohm med varm motor och 3 Ohm med kall motor, tändning skall vara avstängd vid mätning.
Signalen i den svarta kabeln Voltmätes då motorn är igång. Innan du startar motorn drar du bort gummiskyddet över kontaktstycket och anslut positiv probe och anslut sedan negativ probe till jord. När motorn blir tillräckligt varm skall spänningen börja skifta snabbt mellan 0,1 och 0,9 Volt.

Mät detta och återkom med resultat.

Mvh GK
Drar man av en torx inuti blten, då blir det hårdborrat =) Själva bulten ska inte vara så hård, mycket tryck och låga varv, så käkar det fint =)

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]