Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jesperk
Hämtar ut en XC70 T6 MY12 om en vecka.
Bör man köra den motorn på 95 eller 98 oktan?
Mår och/eller går den bättre på 98 än 95?

Läste någonstans att om motorn bara är "mappad" för 95 så blir det ingen effekt av att köra på 98.
Stämmer det och vet någon hur T6:an är "mappad" (vad det nu betyder)?

/Jesper
Användarvisningsbild
av opA
jesperk skrev:Mår och/eller går den bättre på 98 än 95?
'

Mår och går bättre på 98 okt :)
Behöver inte vara specifikt mappad för 98-okt för att den ska gå eller må bättre.. körde min gamla 2.4i på 98 och kunde ibland känna att den va piggare.. tog dock ett par tankar innan de skedde :)
Användarvisningsbild
av MartinS
I instruktionsboken till min T6 från 09 står det bara att man skall köra blyfritt, minst 91 oktan.

Du får säkert ut någon extra hk och någon meter extra per liter med 98 istället för 95, men det är tveksamt om det är värt den extra pengen, det är ju rätt stor priskillnad numer.

Jag kör alltid 95 oktan kan jag tillägga.

/Martin
av jesperk
Ung. så står det i min instruktionsbok också.
Ok, man får väl testa sig fram lite.
Tack för era svar!

/Jesper
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Min förra 2.5 FT gick som en raket på E85, nästan lika bra på blyfri 98 och riktigt "dåligt" på blyfri 95. Det var stor kontrast att växla mellan bränslena.

Störst skillnad var det när jag drog husvagnen. Med E85 och blyfri 98 gick den riktigt bra och med blyfri98 gick den ganska mycket snålare än med blyfri95 och ( husvagn i båda fall). Det skilde ca 1 deciliter per mil plus att den gick bättre som sagt.

Så min teori är att om du kör aktivt och utnyttjar motorn på växlarna så är blyfri98 ett bättre bränsle. Att köra hårt i innerstan är dock slöseri:)

Alla moderna motorer idag ställer in förtändning och blandning med hög frekvens så den skall anpassa sig till den bättre förbränningen. Som sagt - volvobilarna går ju utmärkt att köra på lägre Europeiska oktantal.
Användarvisningsbild
av Camel
Högt oktantal innebär att högre energi krävs för antändning av bränsle/luft-blandningen. Om oktantalet är högt minskar därför sannolikheten för okontrollerad antändning (spikningar). Okontrollerad antändning är skadligt för motorn och moderna motorer har knacksensorer som känner av detta och ställer bl.a. om tändläget och på överladdade motorer även sänkning av turbotrycket tills spikningarna upphör. Men då till priset av minskad effektutveckling. Tror även kylning med lite extra bränsle ingår i regleringen. Så ett bränsle med högt oktantal ger inte högre effekt i sig men tolererar aggresivare tändningsinställning och högre laddningstryck innan nedreglering via knacksensorer sker vilket gör att effektutvecklingen därigenom i praktiken kan bli högre. I synnerhet i mellanregistret vid hård belastning på överladdade motorer. Högre oktantal kan i dessa lägen även innebära något mindre bränsleförbrukning genom minskat behov av kylning med extrabränsle. Bensin med lägre oktantal innehåller inte mindre energi men kan på prestandamotorer begränsa effektuvecklingen när spikningar uppträder och omställning av tändläge och sänkning av turbotrycket sker.

Min egen erfarenhet av detta är att 2,5FT är mycket känslig för oktantalet vid hård belastning. Det märks tydlig skillnad mellan BF95 och E85. Även BF102 som jag tankat i Tyskland gjorde mycket gott för bilen. Då klarade den till och med en markant högre toppfart än den angivna. Jag är ganska säker på att en T6:a mår bra av bränsle med lite högre oktantal. Den ger inte mer effekt av bränslet i sig men effektsänkning pga spikningar som kanske kommit om bränsle med lägre oktantal använts uteblir oftare. Det innebär ju i praktiken mer effekt. Vid lugn körning har man i normalfallet god marginal till knackningsgränsen så då spelar oktantalet inte lika stor roll. Då kan man ju lika gärna köra på BF95 om motorn är mappad så att 95-oktan ligger inom normalområdet, dvs man ligger till stösta delen under reglerområdet för knacksensorerna. På vissa bilar anges 98 som minsta oktantal och det betyder att man oftare riskerar att hamna i reglerområdet för knacksensorn med 95 oktan redan under medelhård belastning. Då ska man tanka 98 precis som tillverkaren föreskriver.

Volvos anger oktantal 91-98 för T6:motorn. För normalkörning räcker BF95. Motorn reglering ska under normala omständigheter klara av det oktantal Volvo anger men det betyder ju inte att motorn levererar utlovad effekt på lågt oktantal. För inspirerad körning, släpvagnskörning, körning i varmt väder eller högfartskörning skulle jag utan tvekan tanka bensin med högre oktantal. Inte enbart pga av effekten utan även för att motorns reglering inte så ofta ska reglera på knacksensorerna.

Citat ur instruktionsboken EDIT: 2,5FT (MY11):

Bensin
Bensin ska uppfylla normen EN 228. De flesta
motorer kan köras på oktantalen
95 och 98 RON. 91 RON bör endast användas
i undantagsfall.
• 95 RON kan användas vid normal körning.
• 98 RON rekommenderas för maximal
effekt och lägsta bränsleförbrukning.
Vid körning i varmare klimat än +38 °C
rekommenderas högsta möjliga oktantal för
bästa möjliga prestanda och bränsleförbrukning

Vid körning med bränsle med oktantal 91 RON
blir förbrukningen högre och effekten lägre.

Jag tolkar detta som att motorn under gynnsamma omständigheter ger utlovade prestanda på 95 oktan. Lägre oktantal innebär minskad effekt. Om man vill ha marginal för extra tuffa omständigheter och fortfarande erhålla utlovade prestanda så långt som möjligt så tankar man 98 eller högre oktantal om det finns.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]