Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bra att du har koll vad för sort gas du tankar. Tyvärr har nog inte många gasförare den kollen utan de tankar bara gas. Gas i media verkar ju alltid bra för miljön men i verkligheten är det inte alls så.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är inte naturgasen lite mindre miljöbelastande än bensin och diesel?
Nja, det är ju samma svinerier i naturgasbranchen som övriga oljebranchen. Se gärna dokumentären Gasland som gick på Svt härom veckan. En fördel dock är att lokal miljöpåverkan är mindre med naturgas än bensin och diesel. Dvs hälsofarliga utsläpp. Ska Svensson byta ett fossilbränsle (bensin) mot ett annat fossilbränsle, så hade förstås naturgas varit det bästa valet. Nu blev bytet till diesel som har bensinens alla dåliga egenskaper och dessutom hälsofarligare.
Tankar man naturgas i västsverige så fyller de på ren biogas i den sk gasringen som går längs västkusten för varje m3 naturgas man tankar. Det är ett riktigt bra upplägg tycker jag för i praktiken så kan man säga att man kör på biogas även om det inte är det man får i "kranen".

Ryaverket i Göteborg (biogasproducerande reningsverk) har för flera år sedan kopplat in sig på gasringen.

I sverige facklades för några år sedan (2005-2006) mer naturgas än vad hela svenska gasvagnsflottan förbrukade så ur det perspektivet så är det bättre än bensin. Vet dock inte hur siffrorna ser ut idag.
KKR skrev:Är inte naturgasen lite mindre miljöbelastande än bensin och diesel?
Allt är ju fossilt och skillanden försumbar. Man borrar ju ett hål i marken så kommer det ju upp en blandning av allt från korta till långa kolkedjor (gas/bensin/fotogen/diesel/asfalt) som man raffinerar och delar upp och säljer var för sig.
Detta är utklippt från Konsumentverkets hemsida:

http://www.konsumentverket.se/bilar/Nyb ... Drivmedel/

"Om samtliga ägare av nya gasbilar alltid tankade biogas skulle klimatpåverkan reduceras med omkring 48 procent jämfört med om samma bilar endast körts på bensin. Dock tankar många förutom biogas även naturgas och en del bensin i sina gasbilar idag och därför blir den verkliga reduktionen av klimatpåverkan mindre. De nya gasbilar som såldes under 2010 beräknas reducera klimatpåverkan med 42 procent jämfört med de nya bensinbilarna. (Källa: Index över nya bilar klimatpåverkan 2010, se länk till höger.)

Naturgas minskar koldioxidutsläppen ungefär lika mycket som diesel jämfört med bensin, det vill säga cirka 20 procent. När det gäller andra ämnen som är farliga för miljö och hälsa ger fordonsgasdrift lägre utsläpp av partiklar, kväveoxider och reaktiva kolväten jämfört med bensindrift.
."
Användarvisningsbild
av Camel
Jag håller med Racetwin2 och tror att fordonsgas (särskilt biogas men i viss mån även naturgas beroende på strukturer som människan skapat) är bättre för miljön totalt sätt än t.ex. bensin eller diesel. Men problemet är ju att alla som försöker engagera sig blir ju lurade av statsmakterna och olika organisationer.

Jag brukar säga så här: Var sak har sin tid. En gång var bensinbil med katalysator bra och skattebefriades, sedan blev det olika hybridlösningar och etanolbilar som skattebefriades, samt fick förmåner av olika slag. Nu är (EDIT:) förmånsvärdesrabatten snart borta för hybrid och etanol. Gasbilar är också ett aternativ och har åtminstone ännu så länge kvar rabatten på förmånsvärdet. Just nu predikas diesel som världens frälsning. Vi som tror att detta är fel åt (censur) får trösta oss med att det är ett övergående fenomen eftersom allt har sin tid. Man börjar redan prata om elbilar som nästa frälsning med supermiljöbilspremier men få vill erkänna problemet med varifrån elenergin ska komma ifrån. Och om det är miljöbelastande. Men det är en annan diskussion...

Hur som helst gillar jag alla lovvärda försök till engagemang. Att köra på fordonsgas (helst bio) tycker jag är ett sådant engagemang likaså att köra på etanol. Men som sagt låt er inte luras av statsmakternas budskap (skattebefrielser, sänkning av förmånsvärden, etc. ). Det finns inga varaktiga kopplingar till vad som är bra för miljön utan endast en koppling kvartstår: Intäkterna till statskassan från billisterna har samhället gjort sig beroende av. Rent politiskt kan man ha olika åsikter om det. Men så länge beroendet kvarstår så blir ju alla former stimulanser som minskar skatteintäkterna tillfälliga till sin natur. Jag bävar för framtida elpriser när skatteintäkterna från bilismen ska bestå när alla kör elbilar. Tro inte att det blir en taxa för laddning av elbilar och en för övrig elkonsumtion. Räkna kallt med att det blir samma...
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag vill rätta dig lite. Det är inte skattebefrielsen som är ett minne blott vid årsskiftet på hybrid och etanolbilarna, det är förmånsvärdesrabatten . Det vore väl underligt om de s.k. miljödieslarna skulle få fortsatt skattebefrielse, men inte hybrid och etanolbilarna.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja det är sant, uttryckte mig lite slarvigt. Jag menade förmånsvärdesrabatten. Men det hela blir ju tyvärr inte begripligare ändå, åtminstone inte för mig.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]