Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wanessa
Hej!

Jag har råkat ut för ett litet missöde. Igår när jag körde min Volvo 240 så lossnade växelspaksknoppen helt och hållet. Jag känner mig inte vidare förvånad eftersom denna knopp sedan länge hängt löst i sina sladdar pga att plasten gått sönder inuti. Men detta innebär ju att det inte sitter någon knopp längre på spaken och att 5:an inte går att lägga i eftersom den var en överväxel.

Jag har försökt få tag på en ny knopp sedan ett tag tillbaka just för att jag var rädd att det här skulle hända men på skroten har de konstaterat att det är jättesvårt att få tag på osv...så jag har inte haft turen med mig.

Så, vad gör jag nu? Måste jag acceptera ett liv utan 5:an? Då blir ju bränsleförbrukningen tyvärr en tråkig historia på en bil som redan innan inte är känd för att dra lite.

//Wanessa
Wanessa skrev: Jag har försökt få tag på en ny knopp sedan ett tag tillbaka just för att jag var rädd att det här skulle hända men på skroten har de konstaterat att det är jättesvårt att få tag på osv...så jag har inte haft turen med mig.
Jag vet inte vilken del av landet du bor men jag tycker det finns massor av dessa knoppar i mitt landskap... :wink: Var på en skrot senast igår och där såg jag tre stycken (utan att jag letade efter det :-)-)

Jag vet inte vilken knopp du har/hade och jag vet inte om det är någon betydelse vilken du har (den med tryckknapp eller skjutknapp) men det finns att få tag på. Skrotar, skrotbilar som står hos folk (brukar stanna och fråga om jag får ta en titt :-DD ) eller på tradera...
av Wanessa
Volvo264GLE skrev:
Wanessa skrev: Jag har försökt få tag på en ny knopp sedan ett tag tillbaka just för att jag var rädd att det här skulle hända men på skroten har de konstaterat att det är jättesvårt att få tag på osv...så jag har inte haft turen med mig.
Jag vet inte vilken del av landet du bor men jag tycker det finns massor av dessa knoppar i mitt landskap... :wink: Var på en skrot senast igår och där såg jag tre stycken (utan att jag letade efter det :-)-)

Jag vet inte vilken knopp du har/hade och jag vet inte om det är någon betydelse vilken du har (den med tryckknapp eller skjutknapp) men det finns att få tag på. Skrotar, skrotbilar som står hos folk (brukar stanna och fråga om jag får ta en titt :-DD ) eller på tradera...
Jag har en sån där knopp med tryckknapp och fått det förklarat för mig att det då inte ska gå att använda en knopp med skjutreglage. Skroten sa till mig att det är väldig åtgång på de här knopparna för att det var felaktig design på dem så de gick sönder hela tiden och att det är därför det är svårt att hitta dem. Skroten jag var på kollade i sina databaser över hela Sverige och hittade endast en enda, och den var med skjutreglage.Men det är klart, det kan ju komma in ibland. Tradera har jag kollat också ;) Skrotbilar som står hos folk har jag dock inte kollat, jag är nog för feg för stanna och fråga:)
av Wanessa
osla skrev:eller bara att stoppa dit en vanlig strömbrytare mellan kablarna så får du 5:an, eller bygla ihop kablarna
Hmm. Det vore ju onekligen värt att testa. Problemet är att sladdarna inuti växelspaken är så korta nu och tyvärr verkar det inte gå att dra fram dem längre, för det känns alldeles stumt när jag försöker. Det kanske skulle gå ändå om man pillar lite.

Vad menar du med att bygla ihop kablarna? Skulle inte femman vara i jämt då (alltså så fort jag växlar till 4:ans spår)?
av osla
Wanessa skrev:
osla skrev:eller bara att stoppa dit en vanlig strömbrytare mellan kablarna så får du 5:an, eller bygla ihop kablarna
Hmm. Det vore ju onekligen värt att testa. Problemet är att sladdarna inuti växelspaken är så korta nu och tyvärr verkar det inte gå att dra fram dem längre, för det känns alldeles stumt när jag försöker. Det kanske skulle gå ändå om man pillar lite.

Vad menar du med att bygla ihop kablarna? Skulle inte femman vara i jämt då (alltså så fort jag växlar till 4:ans spår)?
du får kanske ur kablarna ur spaken och sedan förlänga dom så dom når upp, dom är väldigt korta så det är svårt att få dit en knapp utan att förlänga dom. men förläng dom och så kan dy köpa en vanlig vipp strömbrytare och stoppa dit istället för original. eller bygla dom men då hoppar 5:an i när du lägger i 4:an. är en givare i lådan som känner av när 4:an är ilagd så det går bara att få i den med 4 i
av Wanessa
du får kanske ur kablarna ur spaken och sedan förlänga dom så dom når upp, dom är väldigt korta så det är svårt att få dit en knapp utan att förlänga dom. men förläng dom och så kan dy köpa en vanlig vipp strömbrytare och stoppa dit istället för original. eller bygla dom men då hoppar 5:an i när du lägger i 4:an. är en givare i lådan som känner av när 4:an är ilagd så det går bara att få i den med 4 i[/quote]

Tack för denna beskrivning! Jag ska testa detta. Om jag lyckas är lyckan total. Menar du med "förläng" att jag först ska bygla ihop de korta kablarna med förlängningskablar då?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]