Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorman
Har en 850 -95 10-ventilare med Fenix styrsystem.

Bilen har börjat tveka vid full gas, över 4500rpm dör den av precis som om den inte får bränsle och ju högre man varvar ju mer dör den av.
Den går hur fint som helst på andra belastningar och varv.

Diagnosuttaget ger inga felkoder, det blinkar 1-1-1 i tvåans stift. Svarta uttaget.
Har bytt luftfilter, bränslefilter, rotor/fördelarlock, tändstift.
Bränsletryck på tomgång (med min uråldriga mätare) ligger på 2,9 bar utan vacuumslang och 2,2 bar med vacuumslangen inkopplad.
Inga vacuumläckor har hittats, alla vacuumslangar till tex map-sensor etc etc är hela å fina.

Vad ska man tro? Gamla trötta spridare som inte hänger med längre, eller bränslepump som inte orkar leverera tillräckligt? Pumpen hörs verkligen högt så det blir byte på den oavsett.. innan den lägger av.

Har ni några andra ideer?
av *pettson*
Tja ökade mängder avgaser och mattare bil.
En kissekatt som är svåra att blåsa igenom?
av motorman
Katten var en god tanke..
Men idag monterade jag återigen bränsletrycksmätaren och gav mig ut å körde fullast.. och visst, ju högre jag varva ju lägre blev trycket, just innan varvstopp var det nere på 1,4 bar.

Det visade sig vara igenkläggad sil i pumpen som var boven i dramat. Inte nätet utan silen i botten på pumpen.
Monterade ny bränslepump ikväll samt rengöring nere i sugbrunnen i tanken, så nu går den som den ska igen.

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]