Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Eftersom ni spånar nu så kan ju jag bidra. Finns det inte något överbelastningsskydd som skall lösa ut om t.ex rutan frusit fast, eller det är kanske samma som klämskydd?
Det är inte så enkelt att rutan går för trögt så något löser ut, eftersom det verkar hjälpa att starta om.

De gånger det hjälper med att starta om, är du säker på att det inte hjälper lika mycket att istället vänta motsvarande tid? Viktig fakta om man skall spåna vidare tror jag.
av Jimi
Ursäkta dröjsmålet men det har varit lite hektiskt ett tag.
Nu har jag iaf mätt B:12 röd och B:5 svart på DDM och jag har ca 12 volt när tändningen är av.
När jag slår på tändningen och kör elhissen går volten ner kanske 0.5volt.
Med motorn igång ligger jag närmare 14volt och fallet vid körning av rutan är även där ca 0.5volt.
Volten är konstant när elhissen lägger av, dvs fortfarande 14volt med motorn igång.
Nu är jag ännu mer förvirrad då jag hade hoppats på ett spänningsfall när den la av.
Jag hängde inte riktigt med på den delen med jorden men kanske ovesäntligt nu när jag fick samma
spänning i DDM oavsett om hissen gick eller inte.
Några fler ideer LaRy?
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.
Mvh
Jimi
av Jimi
2444ever skrev:Eftersom ni spånar nu så kan ju jag bidra. Finns det inte något överbelastningsskydd som skall lösa ut om t.ex rutan frusit fast, eller det är kanske samma som klämskydd?
Det är inte så enkelt att rutan går för trögt så något löser ut, eftersom det verkar hjälpa att starta om.

De gånger det hjälper med att starta om, är du säker på att det inte hjälper lika mycket att istället vänta motsvarande tid? Viktig fakta om man skall spåna vidare tror jag.
Nja det känns mer som att om jag startar bilen och provar rutan går den ibland upp och ner utan problem men när jag kört en stund så lägger den av för att sedan efter kanske 30 försök helt plötsligt åka ner/upp och sedan lägga av igen.
Det med att slå av/på tändningen funkar inte alltid men ofast funkar det och rutan går upp/ner för att sedan dö igen... jätteskumt.
av Jimi
Kanske ska tillägga för tydlighetens skull att jag bytt DDM och Motorn på fönsterhissen, jag har dock inte bytt själva metalldelen som hissar rutan upp/ner.
Kan det påverka om den tex skulle vara lite skev eller något?
Jag jämförde den med en annan och dom såg exakt likadana ut, min såg faktiskt lite bättre ut men alla vinklar etc såg likadana ut.
av Jimi
Hej, hej
Jag bumpar min fråga och hoppas på lite hjälp med min elhiss som fortfarande funkar när den vill.
Passar oxå på att fråga om någon vet nån bra verkstad i Göteborg som kan fixa detta om jag nu inte lyckas få löst problemet själv.
Blev rekommenderad att åka till Elektroservice i Stenungssund av en kompis men känns ju lite surt att åka 6mil och sen gå och irra planlöst däruppe hela dagen medans dom felsöker etc.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om jag skall våga mig på en kvalificerad gissning tror jag att rutan går för trögt så att den därför inte vill.

Min V70 jag hade föut kunde också bete sig såhär ibland. Värst på våren när bil och rutor var skitiga vill jag nog påstå. Ofta räckte det med att dra i knappen 4-5ggr så kom den upp, i undantagsfall behövde jag "starta om".

/Martin
av Jimi
MartinS skrev:Om jag skall våga mig på en kvalificerad gissning tror jag att rutan går för trögt så att den därför inte vill.

Min V70 jag hade föut kunde också bete sig såhär ibland. Värst på våren när bil och rutor var skitiga vill jag nog påstå. Ofta räckte det med att dra i knappen 4-5ggr så kom den upp, i undantagsfall behövde jag "starta om".

/Martin
Jag rev ner panelen och kollade när jag kör upp/ner rutan och kan inte se eller höra att den går trögt, den stannar inte heller av sig själv.
Alltså, om rutan är helt uppe och jag försöker köra ner den händer det ingenting, samma sak om den gått ner till ändläget eller om jag stoppat den halvvägs och sen försöker köra upp den så händer ingenting.
Det gör ju att iaf jag inte tror det är att den går trögt eller "nyper" fast någonstans. Nu låter ju detta säkert helt knäppt men om jag enkelt ska förklara så verkar det som att ibland kommer strömmen fram och rutan fungerar, ibland är det som att strömmen inte kommer fram. Det är det enklaste sättet jag kan förklara det på ?:-/

Edit: Ska kanske lägga till att när rutan inte fungerar så tycker jag ändå att det "klickar" till i DDM/Motor eller ruta och jag har mätt enligt LaRy's instruktioner och det finns ström.
Användarvisningsbild
av MartinS
Går det att provocera fram felet så att du isåfall kan va beredd och köra motorn direkt via separat matning, och se om det verkar fungera?

/Martin
av Jimi
MartinS skrev:Går det att provocera fram felet så att du isåfall kan va beredd och köra motorn direkt via separat matning, och se om det verkar fungera?

/Martin
Ehh provocera fram det går säkert, om den funkar är det bara att fortsätta köra rutan upp och ner och till slut stannar den (Obs den stannar inte av sig själv utan det är när man kört den och stannat den halvvägs eller automatiskt till ändläge som den vid nästa knapptryckning inte funkar) eller bara låta den vara en stund så kanske den inte funkar.
Problemet är att det inte finns nån gemensam nämnare när den funkar eller inte vilket iofs kanske är vanligt om det är ett elfel.
Om man nu skulle prova detta, hur fixar jag ström direkt på motorn, 2 kablar rätt från 12V(batteriet) in i vilka anslutningar?
Hade hoppats att LaRy hade en fortsättning efter att jag mätt där han sa jag skulle mäta för att på nåt sätt felsöka stegvis.
Lutar nog snart att jag lämnar in bilen för elproblem är inte riktigt min grej, känner mig lika blåst som norrmannen i historien
som sa att blinkersen fungerer och fungerer ikke :mrgreen: när rutan beter sig såhär
av kamilenski
Du kan testa med att smörja listerna med silikon. Dra ner rutan och spraya in silikon.
Är det dålig glid där, bör detta lösa problemmet.
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]