- sön 30 okt 2011, 13:14
#582082
Visst reflekteras en del ljus från luft/glasövergången på rutans insida, men det ljuset mäter man inte, så det spelar ingen roll. Tillräckligt når glas/luftövergången vid rutans utsida och reflekteras därifrån, för att man ska ha någon referens att mäta mot. Ytan är dock liten, så har man otur får man ett antal större droppar på rutan, utan någon reaktion. Speciellt om det stänker upp, eftersom vattnet då inte alls sprids jämnt över rutan. En stor droppe på sensorns avkänningsyta ger alltid reaktion, medan mycket små droppar (från dimma) inte alltid gör det. Förmodligen reflekteras då tillräckligt med ljus mellan dropparna för att lura sensorn.
Det räcker som sagt att peta till spaken för att få ett extraslag, om man sitter och väntar på sensorn.
Jag kör vanligtvis med inställningen för känsligheten tre steg uppifrån.
Det räcker som sagt att peta till spaken för att få ett extraslag, om man sitter och väntar på sensorn.
Jag kör vanligtvis med inställningen för känsligheten tre steg uppifrån.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.